چه کسانی از نمونه‌های خون بندناف استفاده می کنند؟

هر فردی که از نظر ژنتیکی با صاحب نمونه تطابق داشته باشد می‌تواند برای درمان بیماری تقاضا داده و از آن نمونه استفاده کند، طبیعتاً هرچقدر نسبت خویشاوندی به صاحب نمونه نزدیک تر باشد احتمال استفاده بیشتر می‌شود که شانس استفاده خواهر و برادر در این مورد بیشتر است و با دور شدن نسبت فامیلی امکان استفاده کمتر می‌شود.

اشکان مزدگیر در نشست مطبوعاتی که در مرکز جهاد دانشگاهی مازندران برگزار شد، درباره کاربردهای سلول‌های بنیادی بندناف اظهار کرد: این سلول‌ها برای بیماری‌هایی که درمان دیگری جز سلول‌های بند ناف ندارند مانند انواع سرطان‌های خون، تالاسمی، بیماری‌های نقص سیستم ایمنی، بیماری با منشأ عصبی مثل فلج مغزی و اوتیسم، دیابت نوع یک، پارکینسون و بیماری‌های مشابه کاربرد دارد.

وی با بیان اینکه پژوهشگاه بندناف رویان فعالیت خود را از سال ۱۳۸۴ به شکل رسمی آغاز کرده است، تصریح کرد: اکنون پس از گذشت ۱۴ سال از آغاز فعالیت مجموعه، بیش از ۱۱۲ هزار خون بندناف از سراسر کشور در این مرکز جمع آوری و سلول‌های بنیادی آنها ذخیره سازی شده است.

مدیر توسعه محصولات شرکت بن یاخته های رویان کشور توسعه بانک‌های خون بندناف در سراسر دنیا را از جمله اتفاقات مهم در حوزه علم نوین پزشکی دانست و گفت: بجز دفاتر نمایندگی فعال درون کشور، دو دفتر برون مرزی پژوهشگاه رویان در مسقط عمان و اربیل اقلیم کردستان عراق اکنون مشغول فعالیت بوده که نمونه در آن جمع آوری می‌شود و اکنون به دنبال احداث نمایندگی فعال در دبی امارات، باکو آذربایجان و جنوب عراق هستیم.

مزدگیر با اشاره به اینکه ۴۰ نمونه خون بند ناف از افراد خارج از کشور ذخیره سازی شده است، افزود: این افراد غالباً از کشورهای خاورمیانه متقاضی بودند اما از کشورهای اروپایی مانند نروژ و انگلستان نیز تقاضای ذخیره به ثبت رسیده است.

هزینه واردات نمونه خون بند ناف

مدیر توسعه و تعالی پژوهشگاه رویان شانس استفاده نمونه برای خواهر و برادر را بیش از ۱۰ برابر سایرین دانست و تاکید کرد: اگر فرد نیازمند بنا بر هر دلیلی ذخیره سازی نمونه نداشته باشد و اگر نمونه تطابقی فرد در کشور یافت نشود باید از خارج وارد شده که مبلغ آن بین ۳۵ تا ۴۰ هزار دلار برای هر نمونه وارداتی هزینه ارزی دارد.

مزدگیر خطاب به مادران باردار توصیه کرد: با توجه به اینکه مشاوره ذخیره سازی سلول‌های بنیادی خون بند ناف کاملاً رایگان است مادران می‌توانند برای راهنمایی‌های لازم در مرکز بانک خون بندناف رویان واقع در مرکز جهاد دانشگاهی مازندران مراجعه کنند تا بدون پرداخت هزینه از خدمات مشاوره این مرکز بهره مند شوند.

وی با بیان اینکه نمونه‌های سلول بنیادی بانک خون‌ها در دمای منفی ۱۹۶ درجه فریز می‌شود، افزود: این نمونه‌ها تا مدت ۲۵ سال قابلیت نگهداری دارند بنابراین به خانواده‌ها توصیه می‌شود تا به عنوان یک بیمه سلامتی و بیمه بیولوژیک برای فرزندان و خانواده‌های خود فرایند ذخیره سازی را انجام دهند.

مدیر توسعه محصولات شرکت بن یاخته های رویان کشور درباره هزینه‌های فرآیند جمع آوری و ذخیره سلول‌ها خاطرنشان کرد: هزینه پایه اولیه ۳ میلیون تومان است که برای استخراج نمونه دریافت شده و هزینه نگهداری سالانه ذخیره سازی سلول‌های بنیادی از سال دوم به بعد سالانه ۱۶۰ هزار تومان است.

تسهیلات بانکی برای متقاضیان ذخیره بند ناف

وی در ادامه یادآور شد: در حال حاضر با توجه به حجم زیاد تقاضا به افرادی که امکان پرداخت مبالغ هزینه‌ها را ندارند شرایط اقساط و تسهیلات بانکی تعلق گرفته که می‌توانند پروسه ذخیره سازی را با شرایط تقسیطی انجام دهند.

مزدگیر درباره روند تقاضا برای ذخیره سازی سلول‌های بنیادی خون بندناف، اظهار کرد: در ماه نهم یا هفته ۳۶ بارداری، خانواده‌های متقاضی ذخیره سازی می‌توانند در صورت تمایل به جهاد دانشگاهی مازندران مراجعه کنند و با مشاوره همکاران در جهاد دانشگاهی و انجام آزمایشات پزشکی، همکاران ما در محل اتاق زایمان حضور یافته و جمع آوری و ذخیره سازی را انجام خواهند داد.

مدیر توسعه و تعالی پژوهشگاه رویان با بیان اینکه پروسه جمع آوری، فاقد درد بوده و هیچ عارضه‌ای را متوجه مادر و نوزاد نمی‌کند گفت: در واقع بندناف یک زباله بیولوژیک بوده که اکنون به عنوان یک منبع حیات برای درمان بسیاری از بیماران تلقی می‌شود.

وی بیان کرد: خون بند ناف وظیفه انتقال اکسیژن و مواد غذایی از جفت به نوزاد را بر عهده دارد و از آنجا که در دوران جنینی مقادیر بسیار زیادی سلول بنیادی خون ساز نسبت به افراد بالغ وجود دارد به همین جهت از این نمونه خون به عنوان یک ذخیره ارزشمند بیولوژیک یاد می‌کنند.

مزدگیر مزایای خون بند ناف را اینگونه برشمرد: این نمونه جایگزینی مناسب برای پیوند مغز استخوان است که یک عمل دردناک تهاجمی بوده و احتمال رد پیوند در آن بالاست، بنابراین خون بندناف به دلیل گروه سلول‌های بنیادی کمتر نسبت به مغز استخوان قابلیت تمایز بیشتری دارد، مضاف بر اینکه ین شیوه بسیار راحت تر و کم هزینه تر انجام می‌گیرد.

مدیر توسعه محصولات شرکت بن یاخته های رویان کشور خاطرنشان کرد: نمونه‌های خوب و موفق استفاده از ذخیره بند ناف در کشور ۳۰۰ مورد بوده که این موارد غالباً در بیماران با منشأ خونی استفاده شده است.

طرحی برای درمان بیماران مبتلا به فلج مغزی

وی از اجرای بزرگترین طرح کارآزمایی بالینی دنیا که برای اولین بار در کشور به همت بیمارستان مرکز طبی دانشگاه تهران انجام شده است خبر داد و افزود: این طرح برای درمان ۱۳۰ بیمار مبتلا به فلج مغزی با استفاده از سلول‌های بنیادی بندناف به تازگی اجرا شده که نتایج مثبت آن تا چند ماه آینده به شکل رسمی اعلام خواهد شد.

مزدگیر با اشاره به اینکه سالانه بین ۱۵ تا ۲۰ هزار نمونه به ذخیره بند ناف کشور اضافه می‌شود خاطرنشان کرد: در حال حاضر بدلیل سطح پایین آگاهی مردم، تنها یک و نیم درصد متولدین نوزاد کشور، اهدای خون بند ناف دارند که این میزان از بین ۳۰۰ بیمارستان کشور جمع آوری می‌شود.

مدیر توسعه و تعالی پژوهشگاه رویان فرصت زمانی جمع آوری نمونه بند ناف را بین ۳ تا ۵ دقیقه عنوان کرد و گفت: نمونه‌های جمع آوری شده در مازندران از نظر کیفی بالاترین رتبه را در کشور دارند و از حدود ۶۰۰ مورد ذخیره سازی شده در مازندران بیش از پنج نمونه موفق در استان اجرا شده است.

وضعیت خوب ایران از نظر شاخص آلودگی میکروبی

وی پژوهشگاه رویان را بزرگترین بانک ذخیره بانک خون بندناف نمونه در خاورمیانه معرفی کرد و افزود: از لحاظ شاخصه کیفی آلودگی، ایران در بهترین حالت قرار دارد به عنوان مثال آلودگی میکروبی در دنیا بین ۳ تا ۵ درصد گزارش شده که در کشور این آمار کمتر از نیم درصد است و استانداردها در بالاترین سطح خود قرار دارد.

مزدگیر با اشاره به اینکه ایران در تولید دانش فنی ذخیره سازی خون بند ناف کاملاً بومی و خودکفا شده است، تاکید کرد: اکنون امکان صادرات برای کشور مهیا شده و در این زمینه تقاضای صادر دانش فنی از آذربایجان و عراق نیز به مرکز ارائه شده است.

این مقام مسئول در پژوهشگاه رویان در مورد نحوه ذخیره سازی و انتقال سلول‌های بنیادی اظهار کرد: اگر سلول بندناف زیاد باشد در دو کیسه خون ذخیره می‌شود، غالباً در بیماری خونی مقدار کامل نمونه خون در یک مرحله استفاده شده ولی در بیماران با منشأ عصبی مانند فلج مغزی و اوتیسم در ۴ الی ۵ مرحله نمونه استفاده می‌شود.

وی بانک‌های خون بندناف را بر دو نوع عمومی و خصوصی یا خانوادگی تقسیم بندی کرد و ادامه داد: بودجه‌ای از طرف دولت تاکنون برای بانک‌های عمومی تخصیص نیافته و نمونه‌ها در آن بدون هزینه نگهداری می‌شوند اما در بانک خصوصی مطابق تقاضای خانواده‌ها موارد انجام گرفته که هزینه آن بر دوش خانواده‌ها است.

مزدگیر رتبه بندی بانک‌های خون بندناف کشور را اینگونه برشمرد: بر اساس تعداد نمونه به ترتیب استان‌های تهران، اصفهان، خراسان رضوی، فارس، خوزستان و مازندران در جایگاه‌های اول تا ششم قرار دارند.

مدیر توسعه محصولات شرکت بن یاخته های رویان کشور، دیگر سلول بنیادی قابل ذخیره سازی را پالپ دندان شیری معرفی کرد و در این باره گفت: پالپ دندان شیری هم می‌تواند منبع دیگری برای ذخیره سازی سلول‌های بنیادی باشد اما معایب آن در تعداد سلول‌های بنیادی اندک نمونه و عدم کاربرد در درمان بیماری خونی است.

وی موارد استفاده پالپ دندان شیری را در بیماری‌های عصبی و استخوانی نظیر ضایعات فک و صورت دانست و تاکید کرد: پالپ دندان شیری نیز هم اکنون در بانک خون بندناف رویان ذخیره سازی شده و تا سال آینده به مردم ارائه می‌شود.

مزدگیر با ابراز گلایه از فرایند کُند اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در زمینه کاربرد و کارکرد سلول‌های بنیادی خاطرنشان کرد: وظیفه عمده و اصلی در این حوزه بر عهده رسانه‌ها بوده تا با آگاهی و اطلاع رسانی اصولی و دقیق در این خصوص به مردم، این علم نوین پزشکی را معرفی کنند.

مدیر توسعه محصولات شرکت بن یاخته های رویان کشور خواستار ورود خیرین به این عرصه شد و تصریح کرد: آمادگی لازم برای توسعه بانک‌های خون از سوی پژوهشگاه رویان با مشارکت خیرین وجود داشته تا ظرفیت جدید برای استان مازندران ایجاد شود.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا