رکورد گرم‌ترین ژوئن ثبت‌شده در کره زمین شکسته شد

محققان «برنامه رصد زمین اتحادیه اروپا» در گزارشی اعلام کردند که ماه گذشته رکورد گرم‌ترین ژوئن ثبت شده در سال ۲۰۱۶ را شکست، در این گزارش آمده است که موج گرما بیشترِ اروپا را فرا گرفته است.

گرمای بی ابقه موجب مرگ، تخریب و بدبختی در بخش‌های بزرگی از سیاره زمین شده است. تا اواسط ماه ژوئن گذشته بیش از ۳۵ نفر در هند به دلیل عبور دمای هوا از مرز ۱۲۰ درجه فارنهایت جان خود را از دست دادند. فرانسه نیز دمای جدید ۱۱۵ درجه فارنهایت را ثبت کرد. چند آتش‌سوزی بزرگ در اسپانیا صورت گرفت که در یک مورد از آنها مساحتی به اندازه ۱۰ هزار هکتار در شعله سوخت.

در اروپا دمای هوا در ماه ژوئن ۳.۶ درجه فارنهایت بالاتر از حد نرمال بود و دمای هوا در سراسر جهان در این ماه حدود یک‌پنجم درجه بالاتر از حد نرمال دمای هوا در این ماه گزارش شد که به این ترتیب دمای هوا در ماه ژوئن گذشته رکورد گرم‌ترین ژوئن ثبت شده در سال ۲۰۱۶ را شکست.

در مقایسه چند روز آخر ماه ژوئن گذشته با متوسط همین روزها در ژوئن سال‌های ۱۹۸۱ تا ۲۰۱۰، دمای هوا امسال حدود ۱۰ تا ۱۸ درجه فارنهایت بالاتر از حد نرمال در بیشتر اروپای غربی – فرانسه، آلمان، شمال اسپانیا، شمال ایتالیا، سوییس، استرالیا و جمهوری چک بود.

گزارش دیگری از یک گروه از محققان بین‌المللی که در مورد آب و هوا تحقیق می‌کنند، نشان داد که امروزه چنین امواج گرمایی حدود ۱۰ برابر بیشتر از یک قرن گذشته بروز می‌کند و شدت و تکرار هر موج گرمایی که امروز در اروپا بروز می‌کند عمدتاً به دست انسان افزایش یافته است.

در کل اگر بخواهیم نتیجه بگیریم، هوا داغ است و دانشمندان هشدار می‌دهند که این اتفاق گوشه‌ای از بحران آب و هوایی است که اگر با آن مقابله نکنیم، روز به روز بدتر خواهد شد.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا