فناوری جدید برای شفافیت بیشتر و کاهش توان مصرفی نمایشگرها

در این تحقیقات مشخص شد با کنترل ساختار شیمیایی مواد مورد استفاده در ساخت دیودهای نورگسیل ارگانیک (OLED) می‌توان نوع جدیدی از این دیودها را تولید کرد که نور قطبیده گسیل می‌کنند. این نور قطبیده قادر است از فیلترهای ضدانعکاس مورد استفاده روی نمایشگرها به سادگی عبور کند.
فیلترهای ضد انعکاس به منظور فراهم کردن امکان مشاهده تصاویر نمایشگر در روزهای روشن و آفتابی، توسط سازندگان روی نمایشگرها قرار می‌گیرند. اما موجب به دام افتادن نیمی از نور ایجاد شده توسط دیودهای درون نمایشگر می‌شوند. این وضعیت نیز به نوبه خود موجب کاهش کارآیی نمایشگرها در مصرف انرژی می‌شود.
اما با استفاده از دیودهای جدید، تقریباً تمام نور از نمایشگر خارج شده و طول عمر باتری گوشی‌های هوشمند به میزان دو برابر افزایش می‌یابد. این فناوری امکان تولید نمایشگرهای درخشان‌تر با تفکیک رنگ بهتر و عمر طولانی‌تر را فراهم می‌کند. همچنین میزان کربن تولید شده برای ساخت و بهره‌برداری از نمایشگرها نیز کاهش می‌یابد.
با وجود اینکه تمرکز این تحقیقات بر بهبود کارکرد نمایشگرها بوده است، به گفته محققان نور قطبیده تولید شده با استفاده از این فناوری دارای کاربردهای بالقوه دیگری در ذخیره‌سازی، انتقال و رمزگذاری اطلاعات دارد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه ACS Nano منتشر شده است.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا