ته سیگاری که مثل آب خوردن قربانی می گیرد

سمومی که در فیلترهای سیگار رها شده در طبیعت وجود دارند قطعا سواحل و زیست بوم را آلوده کرده و حتی وارد چرخه غذایی انسان ها می شوند.

سالهاست که متخصصان، مسوولان و دست اندرکاران مربوطه به دنبال یافتن راه حلی برای این موضوع هستند. تا جاییکه چندی پیش صحبت هایی پیرامون تغییر جنس فیلتر سیگارها مطرح شد که البته اینگونه به نظر می رسد که چیزی جز یک حقه تبلیغاتی برای سود بیشتر در پس آن نباشد.

قطعا بهترین راه این است که افراد سیگاری به خود زحمت داده و ته سیگار خود را در ظرف زباله و حتی جدا از زباله های دیگر بیندازند اما حالا که این کار برای برخی از افراد سیگاری سخت است، به نظر می رسد برای حل این بحران جهانی نیاز به راهکارهای مدیریتی دیگری در این حوزه باشد.

 ته سیگار بیشترین بخش از زباله‌های موجود را در سواحل به خود اختصاص می‌دهد و که دارای مواد شیمیایی چون نیکوتین، آرسنیک و سرب آزاد است و یکی از بدترین انواع زباله‌ها هستند.

به عنوان مثال یکی از این راهکارها که مدتی پیش در آمریکا مطرح شده و البته هنوز در حد یک پیشنهاد است، ممنوعیت کامل فروش سیگارهای فیلتردار و همچنین پرداختن کمک هزینه تشویقی برای بازگرداندن ته سیگارها به عنوان نوعی گرویی برای فیلتر سیگار بوده است. علاوه بر این پیشنهاد دیگری مبنی بر افزایش شصت درصدی قیمت سیگار برای تأمین هزینه جمع آوری ته سیگارها در طبیعت نیز در این کشور مطرح شده بود.

ته سیگارها دشمن پرندگان دریایی

نتایج پژوهش‌های اخیر گویای این حقیقت تلخ است که ته سیگار بیشترین بخش از زباله‌های موجود را در سواحل به خود اختصاص می‌دهد و که دارای مواد شیمیایی چون نیکوتین، آرسنیک و سرب آزاد است و یکی از بدترین انواع زباله‌ها هستند.

یک کارشناس محیط زیست در گفتگو با سیناپرس در رابطه با این معضل گفت: قطعا رها کردن زباله و ته سیگار در طبیعت و در سواحل محیط زیست و جانداران را متحمل دردسرهای بزرگی می کند. چراکه، پرنده قدرت تشخیص ندارد، زباله را با غذا اشتباه گرفته و در نتیجه بلعیدن غذای اشتباه جان خود را از دست می دهد.

محمد درویش ادامه داد: ته سیگارها، زباله‌های بسیار خطرناکی هستند که میزان آرسنیک موجود در آن به راحتی می تواند آب های سالم را آلوده کرده و جانداران ساکن سواحل و آبزیان را از بین ببرد. از این رو، می توان گفت سیگاری‌هایی که ته‌سیگار خود را در طبیعت رها می کنند، سالانه بیش از یک تن آرسنیک وارد چرخه حیات می‌کنند.

وی ادامه داد: در ته‌سیگار نوعی پلاستیک وجود دارد که به طور طبیعی در طبیعت بازیافت نمی‌شود، ضمن اینکه ته‌سیگار دارای انواع مواد سرطانزا مانند نیکوتین و سایر مواد شیمیایی مضر موجود در توتون نیز است.

بر اساس این گزارش، طی انجام یک‌ آزمایش ساده می توان مشاهده کرد که اگر ته‌سیگار را به مدت 96 ساعت در یک لیتر آب قرار دهیم، مواد سمی موجود در آن برای کشتن هر نوع ماهی آب شیرین یا آب شور کافی است. به نظر می رسد همین روش ساده گویای همه حقیقت باشد.

با تمام این تفاسیر سوالی که در اینجا پیش می آید این است که آیا نریختن ته سیگار در طبیعت اینقدر سخت و طاقت فرساست؟

گزارش: هانیه حقیقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا