ترسیم نقشه کامل سیستم عصبی یک ارگانیسم زنده

به گفته محققان کالج پزشکی آلبرت اینشتین، ساختار همواره نقش محوری دارد. ساختار دی‌ان‌ای منجر به تشخیص نحوه کارکرد ژن‌ها و ساختار پروتئین‌ها منجر به شناسایی نحوه عملکرد آنزیم‌ها شد. اکنون ساختار سیستم عصبی جانداران، موجب شناسایی نحوه رفتار آن‌ها و چگونگی بروز انواع بیماری‌ها می‌شود.
در این تحقیقات هر یک از اتصالات موجود بین سیستم عصبی این کرم‌های کوچک با سایر بخش‌های بدن آن‌ها در هر دو جنس این نوع کرم شناسایی و نقشه آن به دقت تدوین شد. این اتصالات شامل تمام اتصالات موجود بین نورون‌های مستقل، تمام اتصالات موجود بین نورون‌ها و عضلات و همچنین تمام سیناپس‌های موجود بین سلول‌های عضلات جانور به همراه ارزیابی قدرت آن‌ها می‌شود.
کرم Caenorhabditis elegans در مقایسه با انسان، یک ارگانیسم بسیار ساده محسوب می‌شود، اما نقطه شروع خوبی برای درک چگونگی کارکرد اتصالات عصبی در موجودات زنده محسوب می‌شود.
به گفته محققان از آنجا که سیستم عصبی این نوع کرم در برگیرنده بسیاری از مولکول‌های موجود در سیستم عصبی انسان است، اطلاعاتی که از مطالعه این ارگانیسم کوچک به دست می‌آید در درک صحیح کارکرد سیستم عصبی انسان کاربرد دارد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature منتشر شده است.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا