کارکرد تلفن همراه در ایران بیش از سایر رسانه هاست

دکتر خسرو قبادی، صبح امروز در نخستین همایش تلفن همراه هوشمند و سبک زندگی گفت: امروزه رسانه ها به عنصر اصلی و جدایی ناپذیر حیات فردی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ما انسان ها تبدیل شده اند. در واقع امروزه بسیاری از ارزش ها و نگرش ها، ادراک ها و تحلیل ها و الگوهای ما ناشی از مواجهه با رسانه ها و متاثر از محتوای آنهاست.

رییس شورای سیاست گذاری نخستین همایش تلفن همراه هوشمند و سبک زندگی افزود: امروزه رسانه ها به گروه مرجع ارجح در مقایسه با گروه های مرجع سنتی تبدیل شده اند. آنها ابزارهایی برای تغییر سبک زندگی و معرفی سبک های نوین زندگی به شمار می آیند.

وی اظهار کرد: سبک زندگی همان روش الگومند، انتخاب مصرف است. مفهوم سبک زندگی برساخته ارزشها و انتظارات فردی، احساسات، افکار و اعمال، علایق و فعالیت ها، انتخاب ها و الگوهای مصرف است. تا آنجا که برخی اعتقاد دارند که شیوه های زندگی افراد، در جامعه مدرن و فرا مدرن بر اساس الگوهای انتخاب مصرف از هم متمایز می شود.

وی بیان کرد: مهمترین ممیزه و شاخص سبک زندگی انتخاب آزادانه است. افراد بر اساس انتخاب های موجود، مصرف و تلاش می کنند از طریق مصرف و چگونگی آن هویت خویش را تعریف کرده و با دیگران ایجاد تمایز کنند.

قبادی تاکید کرد:  هم اکنون رسانه ها درعرصه سبک زندگی نقش حیاتی و مهم دارند؛ در واقع رسانه ها ضمن تاثیر گذاری بر ارزش ها و نگرش ها و معرفت ها، بر انتخاب ها و الگوهای مصرف نیز نقش مهمی دارند.

وی تصریح کرد: این رسانه ها هستند که الگوها و روش های نو شونده مصرف را باز نمایی و معرفی می کنند. در این میان نقش فناوری های نوین ارتباطات و اطلاعات به ویژه تلفن هوشمند به عنوان فراگیر ترین رسانه ها در ایران از اهمیت زیادی برخوردار است.

به گفته رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی هم اکنون ضریب نفوذ بیش از 100 درصدی تلفن همراه در میان ایرانیان و بیش از 20 میلیون  دستگاه تلفن همراه هوشمند در دست مردم بیانگر این واقعیت است که تلفن همراه به عنوان یک رسانه نوین، علاوه بر کارکرد ارتباطی از کاردهای اطلاعاتی، خدماتی، اجتماعی، فرهنگی و تجاری برخوردار بوده و گوی سبقت را از رسانه های دیگر ربوده است.

وی گفت: امروزه تلفن همراه هوشمند دارای ظرفیت ها و فرصت های بی نظیری برای آموزش، فرهنگ سازی و فرهنگ پذیری، توسعه پذیری، توسعه اشتغال و کارآفرینی، نهادینه سازی حکمرانی خوب، تقویت سرمایه اجتماعی، تقویت اعتماد اجتماعی، ایجاد رضایت و خشنودی عمومی است.

وی افزود: البته نباید از پیامدهای ناشی از بکار نگرفتن ظرفیت های مناسب آن همچون سطحی کردن فرهنگ جامعه، سرگرمی محوری، تهدید ارزش های فردی و اجتماعی، تشدید شکاف های نسلی و کاهش تعاملات میان فردی و اجتماعی، سست کردن نهاد خانواده و نظایر آن غفلت کرد.

وی یاد آور شد: هم اکنون پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی بر اساس رسالت علمی و اساسنامه ای خود به پژوهش ها و مطالعات کاربردی و مساله محور توجه خاصی دارد. این نهاد علمی، وجهه همت خود را در پاسخگویی به نیازها و پرداختن به چالش های اجتماعی در کشور قرار داده و تلاش کرده برای ارتقای علمی کشور در رشته های تخصصی علوم انسانی و اجتماعی گام هایی بردارد و با پی جویی ، مساله شناسی و توجه به موضوع ها و چالش های اساسی جامعه در حوزه های اجتماعی و فرهنگی پژوهش های کاربردی را تقدیم جامعه و دستگاه های اجرایی کند. برگزاری این همایش علمی تلفن همراه هوشمند و سبک زندگی یکی از آن موارد است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا