خطر بیخ گوش گوزن زرد ایرانی

در حال حاضر مناطق جنگلی و جنگل ‌های جلگه ای استان خوزستان زیستگاه اصلی این گونه از گوزن ها در ایران به حساب می آیند اما متاسفانه هم اکنون به دلیل از بین رفتن زیستگاه های طبیعی و شکارهای بی رویه، جمعیت این نوع گوزن ها در کشور بسیار کاهش یافته و پراکندگی طبیعی آنها تنها به دو منطقه حفاظت شده دز و کرخه محدود شده است.

حمید ظهرابی، معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص گفت: جز گوزن زرد ایرانی، چند گونه در تمام دنیا وجود داشت که همگی منقرض شده اند؛ هم اکنون تعداد زیادی گوزن زرد، در محیط ‌های تحت اسارت زیست می ‌کنند.

وی افزود: حدود ۴۰ هزار هکتار از زیستگاه‌ های تاریخی گوزن زرد در استان خوزستان تحت حفاظت قرار دارند؛ پارک ملی دز و کرخه نیز در اولویت نخست حفاظت و احیای گوزن زرد ایرانی تعریف شده ‌اند.

وی بیان کرد: هم اکنون این گونه در جزیره اشک (پارک ملی دریاچه ارومیه) نیز به طبیعت معرفی شده اند. ما نگران این بودیم که گوشتخوارانی مانند شغال، پلنگ و گرگ به دلیل خشکسالی و از بین رفتن منابع غذایی وارد این محدوده شوند و به جمعیت گوزن زرد آسیب برسانند اما طبق آخرین سرشماری از منطقه جزیره اشک در حال حاضر حدود ۶۰ راس از این گونه در آن منطقه زیست می ‌کنند.

ظهرابی در رابطه با نبود اعتبار برای حفاظت از گوزن ‌های زرد ایرانی گفت: مگر تمام فعالیت ‌های حفاظتی را می توان بدون صرف اعتبار انجام داد که برخی از نمایندگان مجلس با مطرح کردن این مطلب عملکرد سازمان محیط زیست را زیر سوال برده ‌اند.

به گفته وی، هم اکنون سازمان حفاظت محیط زیست برنامه ای برای احیای گوزن زرد ایرانی تهیه کرده اما اعتباراتی که اکنون برای احیای گونه‌ ها در اختیار سازمان قرار دارد، کافی نیست.

وی با تاکید بر اینکه باید طبق برنامه ششم برنامه احیایی برای ۴۶ گونه حیات وحش تدوین شود، به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: هر ۵ سال یکبار، سازمان حفاظت محیط زیست به حدود ۴۰۰ میلیارد تومان ( سالی حدود ۸۰ میلیارد تومان) اعتبار نیاز دارد که سال گذشته تنها ۴ میلیارد تومان برای احیای گونه‌ ها اختصاص یافت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا