ارزان‌بودن تعرفه‌های برق در ایران

متخصصان و فعالان حوزه فناوری اطلاعات معتقدند که ارزهای رمزنگاری شده و تکنولوژی بلاکچین، آینده تکنولوژی های مالی جهان را دگرگون کرده و برنامه های مالی جهان را دستخوش تحولات اساسی خواهند کرد.

همین موضوع باعث شده که امروزه تقاضا برای استخراج بیت کوین به شدت افزایش پیدا کرده و پیشگامان این حوزه در سراسر جهان در صدد هستند ارز های دیجیتال بیشتری برای نسل آینده خود ذخیره کنند.

احتمالا با شنیدن این مطالب در وهله نخست کشور چین در اذهان تداعی می شود، چراکه، این کشور همواره به دلیل ارزان بودن تولید در آن به عنوان بستر تولیدات گوناگون تلقی می شود. اما حقیقت اینگونه نیست.

اتفاقا چین در حوزه استخراج ارزهای دیجیتال مقررات بسیار سخت‌گیرانه‌ای دارد. سازمان‌های مقررات‌گذار این کشور ارزهای دیجیتال را به عنوان پول قانونی به رسمیت نمی‌شناسند و سیستم بانکداری چیم هم هیچ گونه خدمتی مربوط به این ارزها ارائه نمی‌کند.

گزارش ها حکایت از این موضوع دارد که قیمت بالای حامل‌های انرژی و آثار زیست محیطی مخرب ناشی از این اقدام، شرکت‌ها را از استخراج ارزهای رمزپایه منع می کند.

همانطور که اشاره کردیم استخراج ارزهای دیجیتال صرف برق زیادی را می طلبد. از سوی دیگر، قیمت برق در اغلب کشورها به صورت رقابتی تعیین می شود و اینگونه است که هزینه استخراج به صرفه نیست.

اینگونه است که ارزان‌بودن تعرفه‌های برق در ایران، ایران را به منطقه ای مناسب برای استخراج ارزهای دیجیتال بدل می کند.

هزینه استخراج هر بیت‌کوین در جهان ۷۰۰۰ دلار است که برای هرکدام از آنها ۷۲ هزار کیلووات ساعت برق مصرف می‌شود. این یعنی مصرف ۲۸ مشترک برق؛ در ایران به دلیل ارزان بودن برق در گاوداری‌ها، مساجد، مدارس و برخی سوله های صنعتی و کشاورزی این هزینه به طور چشمگیری ارزان تر از سایر نقاط جهان است که همین امر موجب هجوم استخراج کنندگان ارزهای دیجیتال و به ویژه چینی ها به کشورمان شده است.

یک کارشناس فناوری اطلاعات در رابطه با بیت کوین گفت: بیت‌کوین محصول امروز نیست، بلکه حاصل تلاش‌هایی است که مهندسان و فعالان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات از دهۀ 80 میلادی شروع کردند.

رضا قربانی ادامه داد: از سال ۲۰۰۹ با طرح ایدۀ بیت‌کوین رؤیاهای رمزنگاران برای ساخت پولی جدید محقق شد که تصور می‌شد امکان رسیدن به آن وجود دارد. نکته جالب توجه اینجاست که بیت‌کوین معادل دیجیتالی یا الکترونیکی هیچ پولی در دنیای واقعی نیست و همین امر تفاوت آن را با سایر ارزهای دیجیتالی و پول‌های الکترونیکی مشخص می کند.

وی با اشاره به عظمت بیت‌کوین که با هیچ چیز با ارزش دیگری قابل مقایسه نیست، گفت: برای همین است که استخراج آن همواره دغدغه ای برای کشورهای پیشرو در این امر تلقی می شود.

قربانی ادامه داد: در هر صورت عظمت ارزهای دیجیتال و به ویژه بیت کوین فعالیت غیررسمی استخراج‌کنندگان ارزهای مجازی را توجیه نمی کند، اما قطعا بنا به دلایلی که مشخص است، حضور استخراج‌کنندگان بین‌المللی در کشور رو به افزایش است.

بر اساس این گزارش، تا چند سال پیش استخراج بیت کوین عمدتاً توسط CPU یا همان پردازنده‌‌های کامپیوتری انجام می‌گرفت و سیستم‌های خانگی معمولی هم می‌توانستند به استخراج سودآور بیت کوین بپردازند. اما با گسترش شبکه بیت کوین، امروزه استخراج به صرفه بیت کوین فقط با تراشه‌های مخصوصی به نام‌ “ای‌سیک” (ASIC) صورت می‌پذیرد.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا