استفاده از گازوییل زیستی در ناوگان حمل و نقل عمومی

ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری چند سالی است که با کمک دیگر نهادها و بخش خصوصی به دنبال اجرایی کردن استفاده از بیودیزل (سوخت سبز) در حمل و نقل عمومی است که این طرح به صورت آزمایشی زمستان سال ۹۵ اجرایی شد و فاز بعدی آن نیز بهار سال ۹۸ به مرحله اجرایی رسید.

این طرح با امضای تفاهم‌نامه‌ای بین ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، شرکت اتوبوسرانی شهر تهران و حومه و بخش خصوصی به صورت آزمایشی اجرایی شده است، در این طرح ۲ تا ۱۵ درصد بیودیزل تولید شده از روغن‌های پسماند خوراکی در ناوگان حمل ونقل عمومی شهر تهران تزریق شده است.

تاکنون با استفاده از راکتورهای حاصل این پروژه‌ها بیش از ۶۰ هزار لیتر بیودیزل تولید و مصرف شده است که از دفع ۱۶۰ هزار کیلوگرم گاز گلخانه‌ای دی اکسید کربن جلوگیری کرده است.

برای اجرای این طرح، از سوخت بیودیزل دارای استاندارد ASTMD6751 بر روی اتوبوس‌های شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، سامانه تندرو ۹ استفاده شده است.

بیودیزل (منو اکلیل استر) یک سوخت گازوئیلی پاک است که از منابع طبیعی و قابل تجدید مانند روغن‌های گیاهی ساخته می‌شود، بیودیزل درست مانند گازوئیل در موتورهای احتراقی کار می‌کند و برای این کار هیچ‌گونه تغییر موتوری لازم نیست، استفاده از بیودیزل در یک موتور گازوئیلی معمولی منجر به کاهش اساسی هیدروکربن‌های نسوخته، منواکسیدکربن و ذرات معلق می‌شود، خروج اکسیدهای نیتروژن بسته به سیکل کاری و روش‌های آزمایشی، کمی کاهش و یا افزایش می‌یابد، با به کاربردن این سوخت، از سهم کربن موجود در ذرات معلق کاسته می‌شود.

تاکنون با استفاده از راکتورهای حاصل از این پروژه و دیگر پروژه‌های مشابه، بیش از ۶۰ هزار لیتر بیودیزل تولید و مصرف شده که از دفع ۱۶۰ هزار کیلوگرم گاز گلخانه‌ای دی‌اکسیدکربن جلوگیری کرده است.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا