روز ملی دماوند

  • روز ملی دماوند

امروز 13تیر ماه روز ملی دماوند است. روز سیزدهم تیرماه در سال۱۳۸۷ با تلاش و همت دوستداران طبیعت و طرفداران محیط‌زیست به‌عنوان روز ملی دماوند انتخاب شد و از آن پس هر سال، طبیعت‌دوستان این روز را با هدف حفاظت از این قله بی‌نظیر در شهر رینه از توابع بخش لاریجان شهرستان آمل، جشن می‌گیرند.

  • روز ملي مبارزه با بيماريهاي قابل انتقال بين انسان و حيوان

بنابر پيشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و تصويب دبيرخانه شوراي فرهنگ عمومي روز 13 تير ماه به عنوان «روز ملي مبارزه با بيماريهاي قابل انتقال بين انسان و حيوان» نامگذاري شد.در روز 13 تير ماه مصادف با 4 جولاي لويي پاستور دانشمند شهير فرانسوي براي اولين بار موفق به درمان بيماري‌ هاري با استفاده از واكسن هاري شد. شايان ذكر است: نزديك به 400 بيماري مشترك ميان انسان و حيوان وجود دارد كه از مهمترين آنها مي‌توان به بيماري‌ هاري،‌ تب مالت، ليشمانيوز (جلدي – احشايي)، سياه زخم، تب‌هاي خونريزي دهنده، آنفولانزاي پرندگان و… اشاره كرد.

  • اعلام کشف ذره بوزون هیگز

بوزون هیگز  یا سازوکار BEH معروف به ذره خدا، یک ذره بنیادی اولیه دارای جرم است که وجود آن توسط مدل استاندارد فیزیک ذرات اثبات شده‌است. مشاهده تجربی این ذره باعث شد دانشمندان بتوانند دربارهٔ چگونگی جرم‌دار شدن ماده توسط ذرات بنیادی بدون جرم دیگر، توضیح دهند. به‌طور خاص، بوزون هیگز، می‌تواند دلایلی برای تفاوت‌های بین فوتون که بدون جرم است و بوزون‌های W و Z که نسبتاً پرجرم هستند، ارائه کند. جرم ذرات بنیادی، تفاوت‌های بین الکترومغناطیس (که توسط فوتون‌ها ایجاد می‌شود) و نیروی هسته‌ای ضعیف (که توسط بوزون‌های W و Z ایجاد می‌شود) در ساختار میکروسکوپیک (و به‌طبع ماکروسکوپیک) ماده مؤثر هستند؛ بنابراین، بوزون هیگز یک مؤلفه بسیار مهم در دنیای ماده‌است.  در ۴ ژوئیه ۲۰۱۲ سرن (CERN) در سمیناری اعلام کرد، که یک بوزون معادل ۱۲۵ گیگا الکترون ولت در دو اسپکترومترجداگانه کشف و مشاهده شده‌است.

  • درگذشت محمد معین

دكترمحمد معين در سال 1297 ش در شهر رشت و در خانواده‏اي روحاني به دنيا آمد.وي پس از اخذ ديپلم، ليسانس ادبيات و فلسفه و علوم تربيتي را از دارالفنون گرفت و به وسيله آموزش مكاتبه‏اي، از آموزشگاه روانشناسي بروكسل (بلژيك) خطشناسي، قيافه ‏شناسي و مغزشناسي را فرا گرفت. اين اديب سرشناس اولين فرد داراي درجه دكتراي ادبيات فارسي در ايران است. در سال 1336 كه سازمان لغتنامه دهخدا به دانشكده ادبيات دانشگاه تهران انتقال يافت، طبق اساسنامه شوراي دانشگاه، رياست آن سازمان به عهده دكتر معين محول گرديد. وي علاوه بر اخذ نشان‏ هاي متعدد علمي در داخل كشور، در پائيز 1340 ش نيز از طرف دولت فرانسه، نشان عالي هنر و ادب را دريافت كرد. دكتر معين در نهم آذر 1345 ش در دفتر گروه زبان و ادبيات فارسي دچار بي‏هوشي موقت شد و در بيمارستان بستري گرديد. بر اثر همين عارضه وي به حالت اغماء افتاد و در مرداد 1346 با همان حال جهت معالجه به كانادا اعزام شد. معالجات سودي نبخشيد و سرانجام پس از حدود 5 سال كه در اغما بود در 13 تيرماه 1350 در 53 سالگي به رحمت ايزدي پيوست.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا