پلانکتون‌ها،حیات بخش اقیانوس ها

تحقیقات جدیدی نشان می‌دهد ،اقیانوس‌ها آنگونه که ما امروزه می‌شناسیم، 170 میلیون سال قبل با تغییر رژیم غذایی تکاملی جهانی شکل گرفته است. تا قبل از آن نقطه، موفقیت حیات ارگانیزم‌ها در محیط دریا شدیدا تحت تاثیر عوامل غیر‌زیستی از جمله ترکیب شیمیایی اقیانوس و آب و هوا بود. اما از اواسط عصر ژوراسیک به این سو یعنی حدود 170 میلیون سال قبل، عوامل زیستی مانند روابط شکار و شکارچی اهمیت بسیاری پیدا کرد.

دانشمندان در مقاله‌ای که در مجله Nature Geoscience به چاپ رسیده است اعلام کردند این تغییر با تکثیر پلانکتون‌های ترشح کننده کربنات کلسیم و انباشت آنها در کف اقیانوس همزمان بوده است.

آنها معتقدند تکثیر این پلانکتون‌ها، ترکیب شیمیایی اقیانوس را تثبیت کرده و شرایط را برای یکی از مهمترین تنوع‌های حیات دریایی در تاریخ زمین فراهم ساخته است.

این تحقیق توسط گروهی از استادان رشته‌های جغرافیا، زمین‌شناسی، محیط‌زیست، محاسبات کامپیوتری، الکترونیک و ریاضی دانشگاه پلی‌موث انگلیس با مشارکت دانشمندانی از دانشگاه برگن نروژ و دانشگاه ارلانگن نورمبرگ آلمان انجام شد.

«کیلیان آیخنزیر» نویسنده ارشد این مقاله درباره تاثیر طبقه‌بندی پلانکتون‌ها می‌گوید: امروزه مناطق وسیعی از کف اقیانوس با ارگانیسم‌های میکروسکوپی پوشیده شده که اواسط دوران ژوراسیک تکثیر و پراکنده شدند.

این توده گچی به توازن اسیدیته اقیانوس کمک می‌کند و با این توازن، ارگانیسم‌ها نسبت به زمان قبل، کمتر در معرض تغییرات شیمیایی اقیانوس قرار می‌گیرند.

هدف از این تحقیق، سنجش این فرضیه بود که نقش محیط غیرز‌یستی در طی تحولات زمین‌شناختی کم شده است.

حیات چند سلولی از آغاز ظهور در بیش از 50 میلیون سال قبل، تحت تاثیر محیط زیستی و غیر‌زیستی قرار داشته است اما اینکه چگونه این توازن بین این دو عامل تغییر کرد تا حد زیادی ناشناخته بود.

صدف‌های دریایی، امکان آزمایش مطلوب برای پاسخ به این سوال را فراهم می‌کنند، زیرا آراگونیت و کلسیت (مواد تشکیل دهنده صدف‌های دریایی)، محیط غیر زیستی اقیانوس‌ها را شکل می‌دهند.

نتایج این تحقیق نشان داد که تا اواسط دوران ژوراسیک یعنی حدود 170 میلیون سال قبل، موفقیت اکولوژیک ارگانیسم‌های دریایی صدف‌ساز کاملا وابسته به ترکیب صدف آنها بود.

دکتر «اوه بالتازار» استاد زیست‌شناسی باستانی می‌گوید: در طول تاریخ زمین، چندین رخداد مهم اتفاق افتاده که تکامل حیات در سیاره ما را شکل داده است مانند 5 دوره انقراض بزرگ.

وی عنوان کرد که تحقیق ما ابعاد یک رخداد نادیده گرفته شده را نشان می‌دهد، یعنی زمانی که ظهور پلانکتون‌های ترشح کننده کربنات کلسیم، محدودیت‌های تکامل دیگر ارگانیسم‌های دریایی را از بین برد که ما پیش از این نمی‌دانستیم؛ در نتیجه این تحول، زندگی اقیانوس به تنوعی که پیش از آن وجود نداشت دست یافت.

مترجم: محسن حدادی