کد خبر : 92726 سه شنبه 11 تیر 1398 - 11:35:41
انگشت‌نگاری-ژنتیکی-در-گیاهان

کتابی که وارد بازار شد:

انگشت‌نگاری ژنتیکی در گیاهان

سیناپرس: کتاب «انگشت‌نگاری ژنتیکی در گیاهان» از سوی مرکز انتشارات جهاددانشگاهی استان البرز منتشر شد.

کتاب «انگشت‌نگاری ژنتیکی در گیاهان» با تألیف دکتر زهرا نورمحمدی دانشیار واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی از سوی مرکز انتشارات جهاد دانشگاهی واحد استان البرز منتشر شد.

در مقدمه کتاب «انگشت‌نگاری ژنتیکی در گیاهان» آمده است؛ «دلایل مهم بودن بررسی تنوع ژنتیکی، استفاده در مدیریت مجموعه‌های ژنتیکی با هدف کاهش هزینه‌ها، افزایش دقت، قابلیت استفاده در برنامه‌های اصلاحی است. اصلاح‌گران در درجه اول و در کوتاه مدت مایلند از محتوای ژنتیکی فعلی مجموعه‌های ژنتیکی مطلع باشند، رابطه و قرابت بین مجموعه‌ها را بدانند، از روابط بین مجموعه‌های ژنتیکی با مجموعه‌های گیاهان اصلاح شده آگاهی داشته باشند، بدانند هر مجموعه‌ای دارای چه قابلیت‌های ژنتیکی می‌باشد و میزان همپوشانی مجموعه ژن‌های موجود در یک بانک ژن با ژن‌های موجود در طبیعت و یا سایر مجموعه‌ها چگونه است.

در این کتاب Bretting و Widrlechner (‌1995‌) کاربرد نشانگرهای ژنتیکی مخصوصاً نشانگرهای مولکولی را در مدیریت ژرپلاسم در باغبانی به طور جامع توصیف نموده‌اند. این محققین به کارگیری نشانگرهای مولکولی را بهترین نوع نشانگرهای ژنتیکی معرفی نموده و نقش مهم آنها را در مدیریت منابع ژنتیکی، بررسی تنوع ژنتیکی درون ژرپلاسم‌ها، شناسایی نمونه‌های مضاعف در ژرپلاسم، کاهش تعداد افراد تکراری و حفظ ژرپلاسم، بیان کرده‌اند.