کارایی سیستم‌های مخابراتی با الگوهای نوین داخلی بهبود می‌یابد

معصومه آذغانی مجری طرح ارتقا کارایی سیستم های مخابراتی بی سیم عنوان کرد: در حال حاضر محققان در دنیا به دنبال ارائه راهکارهایی برای رفع مشکل پهنای باند و کمبود انرژی در سیستم های مخابراتی بی سیم هستند. انجام این پژوهش نیز در این راستا بود و در نهایت موفق به ارائه روشی مناسب برای بهبود کارایی این سیستم ها شدیم که علاوه بر استفاده بهینه از پهنای باند، مصرف انرژی را نیز به حداقل می رساند و به تحقق هدف مخابرات سبز کمک می کند.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی سهند گفت: روش جدید کارآیی بالاتر و هزینه پائین تر در مقایسه با شیوه های مشابه خود دارد و قابل پیاده سازی به صورت توزیع شده در انواع شبکه های مخابرات بی سیم باشد. اما برای پیاده سازی آن نیاز به زیرساخت های مخابراتی است.

وی ابراز کرد: با توجه به افزایش تعداد کاربران سیستم های مخابراتی، میزان بهره برداری از کانال های فرکانسی در دسترس افزایش پیدا کرده است و محققان تلاش های بسیاری در راستای استفاده بهینه از این کانال ها و ارتقاء بهره وری آنها طی سال های اخیر انجام دادند. از جمله راهکارهای مفید در این زمینه، استفاده از سیستم های رادیوشناختی است که می توانند طیف فرکانسی را به گونه ای سازمان یافته میان کاربران متعدد تقسیم کنند. طیف سنجی مرحله اولیه و بسیار حیاتی در بهبود کارکرد چنین سیستم هایی است.

به گفته آذغانی، در اغلب سیستم های مخابراتی که برای کاربردهای نظامی طراحی شده اند، برای افزایش سطح ایمنی داده های ارسالی از سیگنال های با طیف گسترده استفاده می شود. مشکل اصلی سنجش طیفی چنین سیستم هایی، پهنای باند بسیار وسیع آنهاست که با ارائه تکنیک های نوین می توان آن را رفع کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا