بمب های شیشه ای نا ایمن در برابر زلزله

اما ساختمان های شیشه در برابر زلزله مخاطرات زیادی به همراه دارد. مهناز خالقی پناه، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی عمران- گرایش سازه دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه علم و فرهنگ با راهنمایی دکتر ایمان حاجی رسولی ها در پایان نامه خود تحت عنوان« عملکرد و طراحی المان های شیشه ای سازه ای» به بررسی المان های سازه ای شیشه ای و عملکرد آنها در برابر زلزله پرداخته شده است.

در این پژوهش از ویژگی های مکانیکی شیشه در کنار بعضی از فاکتورهای مقاومتی آن( که کارخانه های تولید کننده شیشه اعلام می کنند)، استفاده شده است. سپس با کمک نرم افزار SAP2000 سازه های شیشه ای را مورد تحلیل و آنالیز قرار داده اند.برای این منظور یک نقشه در سه حالت 1، 3 و 5 طبقه (کاملا ساخته شده از شیشه) طراحی و در نرم افزار SAP2000 آنالیزشد.

بارگذاری این طبقه ها نیز طبق مبحث 6 مقررات ملی ساختمان انجام شده و در محیط SAP آنالیز شده است تا سازه های مقاوم و تا حد امکان اقتصادی حاصل شود. در نهایت عملکرد لرزه ای آنها مورد بررسی قرار گرفته و  طی دو ترکیب بار، تحلیل دینامیک به روی آنها انجام شد.

در نتیجه  پس از انجام تحلیل استاتیک و تحلیل دینامیک به روی سازه 1 طبقه، این نتیجه حاصل شد که  سازه علاوه بر اینکه پتانسیل این را دارد که در نواحی غیر لرزه خیز با اطمینان خاطر ساخته شود، به خوبی قدرت تحمل زلزله را نیز دارا است؛ تنش های موجود در المان های آن با مقادیر مجاز تنش تفاوت قابل ملاحظه ای داشت ونشان داده شد  که این سازه را می توان حتی در نواحی لرزه خیز نیز ساخت.

اما سازه های 2 و 3 طبقه در برابر زلزله مقاومت لازم را از خود نشان ندادند و المان های زیادی از آنها در اثر زلزله دچار شکست شدند. در نهایت ثابت شد که نمی توان این سازه ها را با این ابعاد در نواحی لرزه خیز ساخت و باید تدابیری مانند مسلح کردن شیشه را به طور گسترده تری برای آنها در نظر گرفت تا قدرت باربری سازه افزایش یابد.

امادرنهایت باید گفت آیا همه این بمب های شیشه ای که در تهران قد برافراشته اند بالرزه ای تاچه حد میتواند مقاوم باشد، این درحالی است که به گفته مسئولین 40درصد از ساختمان های شیشه ای در تهران پروانه ساخت ندارند . همچنین بر اساس مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان که شرایط عمومی ساختمان را مطرح می کند، ساختمان های مسکونی نمی توانند نمای شیشه ای داشته باشند اما متاسفانه هر روز برتعداد این بمب های شیشه ای افزوده می شود و جای ناظران دراین میان خالی است.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا