ایجاد 70 هزار فرصت شغلی با کمک کارآفرینان حرفه ای

حجت الله عبد لمالکی در نشست خبری امروز با تشریح الگوی اشتغال اسلامی- ایرانی رفع فقر و بیکاری کمیته امداد گفت: از سال 1396 کمیته امداد یک برنامه راهبردی و عملیاتی با دو هدف افزایش درآمد طرح های اشتغال کمیته امداد و ارتقای پایداری طرح ها را تنظیم کرده است و اهداف برنامه پنج ساله ششم توسعه کمیته امداد در زمینه اشتغال که ایجاد سالانه 170 هزار فرصت شغلی است را پیگیری می کند.

وی افزود: سال گذشته هرچند از نظر مسایل اقتصادی مانند رکود تورم، تعطیلی بسیاری از واحدهای صنعتی و تولیدی و بیکاری تعداد زیادی از افراد جامعه سخت بود اما برای کمیته امداد درخشان به حساب می آید.

به گفته وی، طبق آمار وزارت کار به شورای عالی اشتغال کشور، سال گذشته مجموعا 460 هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد شده است. از این میزان 148هزار فرصت شغلی توسط کمیته امداد به وجود آمده است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد اظهارداشت: از کل تسهیلات شبکه بانکی سال گذشته که 652 هزار میلیارد بود تنها 2 هزار و 300 میلیارد تومان به سهم حوزه اشتغال کمیته امداد اختصاص یافت. این در حالی است که ما تنها با دریافت کمتر از 3 دهم کل تسهیلات بانکی کشور توانسته ایم در شرایط اقتصادی نامناسب و تحریم ها، زمینه اشتغال یک سوم افراد جامعه را فراهم کنیم. این امر نشان می دهد که ما می توانیم با داشتن یک مدل علمی و ایجاد انگیزه قوی، تمامی مشکلات بیکاری جامعه را رفع کنیم.

وی گفت: کمیته امداد در نظر دارد برای رفع بیکاری جامعه، الگوی اسلامی- ایرانی را بر مبنای علمی دنبال کند. این مدل چند ویژگی مهم دارد. نخست اینکه در این طرح ما از توانمندی های کارآفرینان موفق برای رفع مشکلات جامعه استفاده می کنیم تا بتوانیم با توسعه زنجیره موفقیت این افراد، با ایجاد واحدهای مستقل تولیدی، فرصت های شغلی برای محرومان و اقشارکم درآمد جامعه ایجاد بکنیم.

عبدلمالکی ادامه داد: این کارآفرینان حرفه ای، ملاحظات مربوط به بازار، بازاریابی، فروش، مسایل فنی و فناوری و مهارت های کسب و کار را به مدد جویان آموزش می دهند. در صورت نیاز نیز کمیته امداد تسهیلات لازم را در اختیار آنها قرار می دهد.

وی افزود: ما سال 1398 در نظر داریم با همکاری 5 هزار کارآفرین حرفه ای برای 70 هزار نفر فرصت شغلی ایجاد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: این الگوی اشتغال مبتنی بر ظرفیت های بومی روستایی و شهری کشور است تا طرح های اشتغال به سمت مزیت های تولیدی هر شهرستان هدایت بشود. این طرح در راستای اقتصاد مقاومتی باعث به فعلیت رسیدن ظرفیت های واقعی تولیدی استان ها و شهرستان ها شده و احتمال موفقیت و پایداری طرح ها را افزایش می دهد.

وی بیان کرد: هم اکنون حدود 400 هزار کارآفرین حرفه ای موفق در کشور داریم. اگر هر کدام از این افراد با مدل توسعه زنجیره ارزشی شان برای 10 نفر فرصت شغلی ایجاد کنند، در نهایت ما می توانیم برای 4 میلیون نفر فرصت شغلی ایجاد کنیم و خلاء های راهبردی 80 ساله سیستم برنامه ریزی اشتغال کشور را حل کنیم.

وی در پایان گفت: امسال از سه محل تبصره 16 بودجه، قانون اشتغال پایدار روستاییان و عشایر و منابع صندوق امداد و ولایت، 6 هزار میلیارد تومان منابع قرض الحسنه در اختیار داریم تا بتوانیم حدود 200 هزار فرصت شغلی( با میانگین هر شغل 30 میلیون تومان تسهیلات) را ایجاد کنیم به شرط اینکه شبکه بانکی، همکاری های لازم را داشته باشند.

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا