نابودی پشه ها با سم بوتاکس

بوتاکس و سم عامل کزاز متعلق به یک خانواده از پروتئین‌ها هستند و جز سمی‌ترین ترکیبات شناخته شده در جهان محسوب می‌شوند. پیش از این تصور می‌شد این خانواده از سموم تنها مهره‌دارانی مانند انسان‌ها و موش‌ها را هدف قرار می‌دهند، اما اکنون محققان سمی با عنوان PMP۱ را شناسایی کردند که پشه‌های عامل مالاریا را هدف قرار می‌دهد. این ماده سمی در نوعی باکتری کشف شده است که در دو زیستگاه در معرض تهدید زندگی می‌کند. یکی از این زیستگاه‌ها مرداب‌های مانگرو در کشور مالزی و دیگری، بستر جنگلی در برزیل است.
به گفته محققان این سم جدید امکان کاهش مالاریا را به شیوه‌ای سازگار با محیط زیست فراهم می‌کند. از آنجا که سموم از نوع پروتئین‌ها هستند، هیچ‌گونه پسماند مصنوعی ندارند و تجزیه‌پذیر هستند. به گفته محققان می‌توان PMP۱ را به صورت بیولوژیکی توسعه داد و آن را در حشره‌کش‌های جدید به منظور مقابله با سایر عوامل بیماری‌زا و آفت‌ها به کار گرفت.
اکنون حشره‌کش‌ها و لانه‌های حاوی حشره‌کش، مهم‌ترین ابزارهای مقابله با انتشار مالاریا هستند، اما با توجه به افزایش مقاومت پشه مالاریا در برابر این شیوه‌ها، توسعه روش‌های جدید امری ضروری است.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریهNature Communications منتشر شده است.