فردا خورشید می‌گیرد

«مسعود عتیقی» روز دوشنبه گفت: این گرفتگی از اقیانوس آرام جنوبی آغاز و برای ساکنان آمریکای جنوبی به ویژه بخش‌های کوچکی از کشورهای شیلی و آرژانتین به صورت کلی در هنگام غروب آفتاب قابل مشاهده است.

وی خاطرنشان کرد: این کسوف که از نوع کامل است ساعت ۱۶:۵۵ دقیقه به وقت جهانی آغاز و اولین نقطه بر روی کره زمین، سایه ماه را لمس خواهد کرد و ساعت ۱۸:۰۱ دقیقه گرفتِ جزئی مرحله اول پایان و گرفتِ کامل آغاز می‌شود. حداکثر گرفت در ساعت ۱۹:۲۳ دقیقه خواهد بود و در این ساعت در نقطه‌ای از زمین که سایه ماه قرار داشته باشد بیشترین طول گرفتِ این خورگرفت قابل مشاهده است که برابر چهار دقیقه و ۳۲ ثانیه است؛ سایه ماه ساعت ۲۰:۴۴ دقیقه کره زمین را ترک می‌کند و به دنبال آن در ساعت ۲۱:۵۰ دقیقه دومین مرحله گرفتِ جزئی نیز پایان یافته و با خروج نیم‌سایه ماه از روی زمین این خورشید گرفتگی پایان می‌پذیرد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری با تاکید بر اینکه تمام زمان‌هایی که در این خبر به آنها اشاره شده به وقت جهانی گرینویچ است، گفت: این گرفتِ خورشید متعلق به ساروس ۱۲۷ و پنجاه و هشتمین گرفت از ۸۲ گرفت این ساروس است، گرفتِ کامل در این خورشیدگرفتگی، چهار دقیقه و ۳۲ ثانیه طول می‌کشد.

عتیقی یادآور شد: ۱۰ سال قبل طولانی‌ترین کسوف قرن ۲۱ در روز چهارشنبه ۳۱ تیر ۱۳۸۸ به مدت شش دقیقه و ۳۹ ثانیه رخ داد که یک گروه تخصصی از انجمن نجوم آماتوری ایران به دعوت ستاره‌شناسانی از کشور چین جهت رصد اپتیکی و رادیویی به این کشور عزیمت کردند.

خورشیدگرفتگی یا کُسوف ( Solar eclipse) هنگامی رخ می‌دهد که سایه ماه بر بخشی از زمین بیفتد و در نتیجه در قسمت‌هایی از کره زمین، قرص ماه قسمتی از قرص خورشید یا تمامی آن را از دید ناظر زمینی بپوشاند. خورشید گرفتگی هنگامی رخ می‌دهد که زمین و ماه و خورشید به ترتیب در یک خط راست یا تقریباً در یک خط راست قرار بگیرند و این شرایط تنها در زمان مقارنه یا محاق ماه ممکن است برقرار شود. گرفتگی کلی خورشید، یکی از منظره‌های بسیار زیبای طبیعت است.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا