مشکلات ناشی از خصوصی سازی یادگیری الکترونیک

خصوصی سازی پیش از این در سیستم های زیادی ظاهر شده است، بنابراین مخاطراتی مانند مخاطرات اخلاقی واجتماعی شامل افشای حریم، فقدان نظارت، کاهش توانایی فردی و نابسامانی تحصیلات، ممکن است قبلا شناسایی شده باشد.

در طول تاریخ بشری، تحصیلات رسمی درابتدا توسط معلمان فراهم آمده است. اما با گسترش اطلاعات وتکنولوژی های ارتباطاتی، تحصیلات آنلاین مطرح شده و در سیستم های یادگیری الکترونیک به اجرا درآمده است.

عمدتا در سیستم یادگیری الکترونیک یادگیری فردی و گاهی یادگیری جمعی از طریق اینترنت صورت می گیرد که موجب می شود عمده سازماندهی آموزش از طریق پردازش محدود یا از راه دور انجام گیرد.

نظام کلی آموزشی در این منظر از هدف یادگیری عمدتا بر پایه برنامه ریزی توسط برنامه تحصیلی دانشگاه یا تقاضای یک سازمان بنا شده است. همانگونه که بسیاری از دستاوردهای بشری به سوی آنلاین شدن در حرکت است، یادگیری الکترونیک نیز گام های موثری در این زمینه برداشته است.

راه حل هایی پیش رو هستند که بتوان از خصوصی سازی همان منافعی را بدست آورد که در سیستم های خصوصی سازی تجارت الکترونیک به دست آمده است.

این شکل تحصیلات نسبتا بر این عقیده شکل گرفت که می تواند تکاپوی بشری را در این زمینه کم کند، اگر چه این عقیده سهم زیادی از کارها را در زمینه آموزش بر عهده گرفت، تکراری و فاقد خواستار روانی بوده است.

برای رسیدگی به این مسئله، انجمن هایی شروع به تولید خصوصی سازی در خصوص سیستم های یادگیری الکترونیک کردند. در هر سیستم اطلاعاتی، خصوصی سازی مسئول ایجاد حسی در کاربران است که نشان می دهد چه طرح ریزی یا تطابقی برای استفاده شخصی آنها ممکن است، تا آنها دامنه فردی موضوع را همانند دنیای اطلاعاتی غیرشخصی رو به رشد تامین کنند.

خصوصی سازی در یادگیری الکترونیک حقیقتا اطلاعات را برای موارد مورد نیاز دانش آموزان مانند فرجه ها یا ثبت نام یا مواضع تکمیلی مشابه آماده می کند.

خصوصی سازی در امر شتغال نیز موثر است، ضمن اینکه خصوصی کردن ارائه آنلاین موارد تحصیلی دو فایده اقتصادی دارد، نخست توان تامین یک تجربه آموزشی مسئولانه و رضایت بخش برای آموزش دانش آموزان راه دور فراهم می آورد و دیگر اینکه تدارک آموزش با معلمان انسانی کمتر یا اصلا بی نیاز به معلم را فراهم می آورد.

اما قطعا در کنار این محاسن، شماری از مشکلات اخلاقی و اجتماعی ناشی از به  کارگیری خصوصی سازی در سیستم یادگیری الکترونیک به چشم می خورد.

یکی از آشکارترین آنها مربوط به حریم شخصی است، چرا که خصوصی سازی در این خدمات می تواند شخصی شده باشد که تنها جهت اطلاعات گرد آمده کاربران واقعی یا غیرواقعی به وجود آمده است.

یعنی آنها تنها اجازه کنترل طولی پروسه را دارند، پس کاربر نمونه یا همان مدل درگیر محاسبات اضافی شده است که تصمیم می گیرد چه چیزی را به کاربر نشان داده و چه چیزی را نشان ندهد. این محاسبات نمی تواند در کاهش افشاگری کاربرموثر واقع شود.

خصوصی سازی همچنین افرادی را که در تصمیم گیری سست شده اند و از روی عادت تمام تصمیماتشان را به نرم افزار سپرده اند تشویق می کند تا با نتیجه از اراده خودشان برای صلاحیت ترجمه استفاده کنند. این فرآیند برای جامعه ای که نیازمند سطح سواد است، مضر است.

ضمن اینکه، خصوصی سازی در بهبود بخش تحصیلی شریک است چرا که مدل آموزشی در تبلیغات نفوذ می کند. این راهکار دانش آموزان را تشویق می کند تا خودشان را به عنوان مصرف کننده تحصیل با تعیین جایگاه در مرکز آموزش ببینند.

خصوصی سازی یادگیری الکترونیک یکی از جمله تدابیری است که موفقیت واقعی را در سرگرم کردن دانش آموزان نشان می دهد.

اگر چه در اینجا وعده های بسیاری، هم در ارائه متعهدانه آموزش وهم در پیامدهای یادگیری روبه رشد برای منفعت به دانش آموزان وجود دارد. درحقیقت مسائلی در سیستم های تحصلی شکل یافته پدیدار شده اند و سایر مسائل از قبل پیش بینی شده اند، تا برپایۀ مشاهدات غیر تحصیلی سیستم های شخصی سازی ظهور یابند.

برخی از مسائل به طور متشابه همانقدر که اثرات فردی دارند به طور عمده اثرات بیشتری برروی جامعه می گذارند. ما در حقیقت برخی از مسائل ناشی از خصوصی سازی را به عنوان درکی در عملیات جستجوگرانه، به ویژه حریم، شانس و مسائل بی اطلاع از آنها که علاقه ای به آنها نداریم، به کار می گیریم.

استفاده همه جانبۀ جستجو، تصحیح این مشکلات را سخت می سازد. در مقایسه، به دلیل اینکه استفاده از سیستم های یادگیری الکترونیک موجود هنوز عادی نشده است، پس این پدیده هنوز فرصت هایی برای طراحی شیوه ای که بتواند این مسائل را حل کند، دارد.

از این رو، هر کس باید اعتنای اطلاعاتی داشته باشد که چه اطلاعاتی جمع آوری می شود و چگونه این اطلاعات در تخمین زدن درباره آنان به همان خوبی کار می کند که در کارهای تکنولوژی خصوصی سازی رخ می دهد و چگونه این اطلاعات در تحصیلات و سیستم های تجاری به کار می روند.

در هر صورت، مهم ترین راه حل پیشنهادی، یک درک واضح و کامل تر از روندی است که خصوصی سازی در تشکیل یادگیری الکترونیک در پی دارد و برای این هدف توسعه یافته است.

در اینجا یک تعهد بزرگ سودمند بودن در قبال استفاده از تکنولوژی وجود دارد، اما دام هایی نیز هدف گذاری شده اند که قبل از شروع به کار تکنولوژی در مسیر اصلی نمایان می شوند.

یکی از عمده ترین مسائل اثرات اخلاقی و اجتماعی برخی پروژه ها مساله ارزیابی است که صلاحیت تکنولوژی ها را به دنبال دارد تا بتواند یک اثر مثبت بر تدابیر اولیه و طراحی داشته باشد. خصوصی سازی نیازمند این است که به دام ها ومشکلاتش قبل از آنکه موسسات از روی شتاب این سیستم را بپذیرند، رسیدگی کند.

دستورالعمل های خصوصی سازی مرتبط با یادگیری الکترونیک متفاوت از سایر تکنولوژی های مبتنی بر اینترنت که در گذشته تعریف شده است، باید به اقدامات مهم اصلاحی دست پیدا کند، که اغلب به دلیل ناکارآمدی شکست می خورد رمز و حریم موارد آشکاری هستند که در اینجا به آن اشاره شد.

یکی از مثبت ترین اشارات در توجه به خصوصی سازی، توانایی ایجاد پروفایل های دانش آموزی باجزئیات هرچه بیشتر است.

 به طور خلاصه می توان گفت راه حل هایی پیش رو هستند که بتوان از خصوصی سازی همان منافعی را بدست آورد که در سیستم های خصوصی سازی تجارت الکترونیک به دست آمده است.

بر اساس این گزارش، مقاله ای تحت عنوان «استنباط های اجتماعی واخلاقی تکنولوژی خصوصی سازی برای یادگیری الکترونیک» سعی دارد به بحث جزئیات و پیشنهاد راه حل هایی جهت کم کردن برخی نگرانی های اجتماعی و اخلاقی ناشی از خصوصی سازی بپردازد.

در این مقاله، شماری از مسائل اخلاقی واجتماعی که نشات گرفته از به کارگیری خصوصی سازی در زمینه یادگیری الکترونیک بود، بررسی شده است.

این مقاله توسط زینب حسنی روشن، شهرام غفوری و زهرا فضلی ازدانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل تالیف شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا