لاک پشت های دریایی قربانیان توسعه انسانی

 تا کنون هشت گونه از این آبزی در دریاها و اقیانوس ها شناخته شده است که تاکنون وجود لاک پشت سبز (Green turtle)، سرخ (Loggerhead turtle) ، چرمی ((Leatherback turtle، عقابی (Hawksbill turtle) و زیتونی (Olive Ridley turtle) در خلیج فارس و دریای عمان توسط سازمان فائو تایید شده است.

بر اساس نتایج به دست آمده لاک پشت سبز و پوزه عقابی بیشترین مناطق لانه سازی و تخم گذاری در ایران را به خود اختصاص داده است.

در حال حاضر لاک پشت پوزه عقابی یکی از کمیاب ترین گونه های لاک پشت در جهان است که بیشتر در جزیره قشم یافت می شود. قدمت این گونه به ۱۰۰ میلیون سال پیش بر می گردد و طول عمری در حدود ۳۰ تا ۵۰ سال دارد. متاسفانه این گونه از لاک پشت ها در شرایط بحرانی انقراض قرار دارد. این لاک پشت به دلیل گوشت لذیذی که دارد در کشور های ژاپن و چین بسیار شکار می شود. همچنین از لاک منحصر به فرد این لاک پشت در ساخت لوازم تزیینی نیز استفاده می شود. از دیگر دلایل انقراض این گونه، شکار شدن نوزادان آن توسط اختاپوس و خرچنگ است.

لاک پشت سبز دریایی نیز به دلایل مختلف از قبیل آلودگی های محیط زیست، پیشرفت ساخت و ساز در مناطق ساحلی، صید در تور های ماهی و میگو و بیماری‌ های مختلف در خطر انقراض قرار دارند.

داوود میرشکار، مدیر کل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست درباره برنامه این سازمان برای حفاظت از این گونه های کمیاب آبزی گفت: در حال حاضر اکثر گونه ‌های دریایی مانند لاک ‌پشت ‌های دریایی و بسیاری از ماهی ‌های غضروفی و استخوانی و همچنین آب سنگ‌های مرجانی به علت تخریب زیستگاه ‌ها و بهره ‌برداری ‌های ناپایدار در معرض خطر انقراض قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست هرساله برنامه ‌های حفاظتی مانند پایش و حفاظت از مناطق و احیا را اجرا می‌ کند، اظهارداشت: پایش تردد پستانداران دریایی به صورت ثابت هر ساله انجام می ‌شود. هر ساله لاک ‌پشت ‌های دریایی نیز در زمان تخم گذاری در خلیج فارس و دریایی عمان پایش می ‌شوند.

وی افزود: در حال حاضر با همکاری سازمان ‌های مردم نهاد و اداره های کل محیط زیست، احیای مناطق و محل تخم گذاری لاک ‌پشت ‌ها در دست اجراست. برنامه ملی حفاظت از لاک ‌پشت ‌های دریایی نیز تدوین شده و مقدمات این برنامه در حال اجراست.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا