تاثیر خود مراقبتی در پیشگیری از بیماری های شایع

مریم صابری، دبیر اجرایی هفتمین سمپوزیوم و چهارمین جشنواره خود مراقبتی گفت: خود درمانی با خود مراقبتی متفاوت است؛ خود درمانی، تصمیمی خود سرانه است که فرد بدون اطلاعات کافی نسبت به درمان خود اقدام می کند به عنوان مثال بدون تجویز پزشک، دارویی نا بجا مصرف می کند اما در خود مراقبتی، فرد با بهره گیری از دانش و مهارت، هنگام بیماری یا پیش از آن اقدام به مراقبت از خود می کند.

وی افزود: مثلا فرد می تواند با افزایش آگاهی خود از ابتلا به بیماری ‌های شایع مانند دیابت، فشار خون و … پیشگیری‌ یا در صورت ابتلا به این بیماری ها، با اصلاح سبک زندگی اش، روند پیشرفت بیماری را کنترل کند.

وی مشارکت فردی، گروهی و جمعی را سه سطح خود مراقبتی عنوان کرد و در این خصوص به باشگاه خبرنگاران گفت: افراد در خود مراقبتی گروهی از طریق تشکیل گروه ‌های همسان مانند آموزش در فضای مجازی، از مزایای خود مراقبتی بهره مند ‌می شوند.

به گفته وی، در خود مراقبتی جمعی نیز افراد با مشارکت در گروه های بزرگتر( سازمان دولتی یا غیر دولتی و شورا‌های حامی سلامت) به این مقوله می ‌پردازند.

دبیر اجرایی هفتمین سمپوزیوم و چهارمین جشنواره خود مراقبتی با اشاره به اهمیت نقش سازمان‌ های مردم نهاد اظهارداشت: سازمان‌های مردم نهاد (به عنوان ظرفیت پنهان ارتقای سلامت جامعه)، نقش بسیار زیادی در خود مراقبتی، پیشگیری از بیماری‌ ها و آموزش به بیمار دارند.

وی گفت: ظرفیت سازی برای اجرای خود مراقبتی می تواند راهکاری موثر و مفید برای رفع چالش های نظام سلامت باشد.

وی بیان کرد: همه گیری بیماری‌ های سرطان، دیابت و فشارخون، تغییر الگوی ایدز، سوانح و حوادث و بیماری ‌های نو پدید و باز پدید، چهره ‌های جدید اعتیاد، شهرنشینی بی ‌ضابطه و مشکلات زیست ‌محیطی از جمله مسایلی هستند که می توانیم از طریق توجه به حوزه خود مراقبتی برای رفع یا پیشگیری از آن‌ها اقدام کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا