شرایط اضطراری آلودگی صوتی در تهران

حسین شهید زاده بیش از ۷۰ درصد کاربری مجاور بزرگراه‌ ها را طبق داده‌ های سازمان فناوری اطلاعات مسکونی دانست و به ایسنا گفت: حد مجاز تراز صدا برای مناطق مسکونی بزرگراه های تهران در هنگام روز و شب به ترتیب ۵۵ و ۴۵ دسی‌بل است.

وی افزود: بر اساس نتایج اندازه ‌گیری شرکت کنترل کیفیت هوا، هم اکنون میانگین تراز صوتی در حاشیه بزرگراه‌ ها در دوره زمانی روز بین ۷۰ تا ۸۰ دسی‌بل است؛ این میانگین تراز صوتی ۱۵ تا ۲۰ دسی‌بل بالاتر از حدود مجاز در نظر گرفته شده سازمان حفاظت محیط ‌زیست است.

وی بیان کرد: متاسفانه فاصله خانه‌ های مسکونی از لبه بزرگراه در بزرگراه‌ های تهران( به ویژه بزرگراه تندگویان) خیلی کم است بنابراین صدای بزرگراه به طور کامل در خانه ‌ها شنیده می‌شود.

به گفته سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، هنگام ساختمان سازی باید فاصله لازم از کنار بزرگراه رعایت شود. همچنین پنجره‌ خانه های مجاور بزرگراه ها حتما باید دو جداره باشند. در دیوارهای این منازل باید از جاذب صوت استفاده کرد تا از شدت صدا بکاهند.

وی ادامه داد: هنگام ساختمان ‌سازی باید قوانین و مقررات رعایت شود اما اکنون که کنار بزرگراه ‌ها ساختمان ساخته شده است می‌توان با استفاده از برخی راهکارها شدت صوت را کاهش داد.

شهید زاده به راهکارهای این مشکل پرداخت و گفت: یکی از این راهکارها استفاده از فضای سبزی است؛ درختانی با برگ ‌های بزرگ و بوته‌ های انبوه می‌ توانند صدا را جذب کنند.

وی نصب دیوارهای صوتی را یکی دیگر از راهکارهای کاهش صوت در مناطق مسکونی بزرگراه ها عنوان کرد و در این زمینه گفت: این دیوارها با توجه به ارتفاع و جنس شان کارکردهای متفاوتی دارند.

البته دیوارهای صوتی از نظر شهرسازی، المان مناسبی نیستند زیرا باعث زشتی فضا می شوند و تفکیکی میان محیط اطراف و بزرگراه ایجاد می ‌کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا