شناخت چالش‌ها و فرصت‌های اصلی از مولفه‌های برنامه‌ریزی برای صنعت نفت است

 دکتر حمید رضا کاتوزیان، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت و رئیس چهارمین کنگره ملی مهندسی نفت با بیان این‌که چالش‌ آینده، چالش رشد تقاضای انرژی است که جهان با آن مواجه خواهد شد، گفت: به دنبال رشد مصرف، آثار سیاسی و تنش‌های منطقه‌ای و جهانی نیز به وجود خواهد آمد؛ به ویژه در مناطقی که منابع هیدروکربنی متمرکزتر است.وی در ادامه تصریح کرد: مطالعات نشان می‌دهد که تا 35 سال آینده، بحران عمده‌ای به لحاظ کمبود منابع هیدروکربنی وجود نخواهد داشت؛ چراکه بر اساس بررسی‌ها 45 تریلیون بشکه منابع درجا شناسایی شده است.

رئیس چهارمین کنگره ملی مهندسی نفت در خصوص لزوم پاسخگویی صحیح به تقاضای بالای انرژی گفت: باید تلاش کنیم در اکتشاف منابع جدید نفت و گاز بهتر از گذشته عمل کنیم و در قابلیت‌های محاسبات کامپیوتری و تحلیل داده‌های لرزه‌ نگاری و در تکنیک‌های حفاری چاه‌ها قوی‌تر شویم.

 

این مقام مسئول، بر لزوم توجه به علوم مرتبط با زمین، مکانیک خاک و سنگ، شناسایی سنگ‌های حاوی نفت تاکید کرد و افزود: همان‌طور که اکتشاف پارس جنوبی به عنوان یک میدان غول آسای گازی و یک منبع عظیم انرژی برای ما شغل و رشد اقتصادی به وجود آورد، اکتشافات جدید و بهره‌برداری از تکنولوژی‌های روزآمد نیز می‌تواند بازارهای بزرگ‌تری را فراهم آورد.

وی با اشاره به پیشرفت‌های فناورانه اخیر در حوزه بالادستی تصریح کرد: سال‌ها پیش مواجهه با میدان‌هایی که سنگ و صخره‌های محکم و عظیمی داشت، کار بهره‌برداری را متوقف می‌کرد، اما امروز در سایه رشد تکنولوژی و پیشرفت‌های حوزه تحلیل داده‌های لرزه‌نگاری سه بعدی و چهاربعدی و فناوری‌های جدید در حفاری می‌توان سختی‌های گذشته را جبران کرد.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با بیان این‌که امروزه مشخص شده است که برداشت از منابع غیر متعارف، نیازمند سبک تفکر غیر متعارف است، خاطرنشان کرد: دستیابی به این ذخایر، نیازمند فناوری و دانش غیر متعارف است و دیگر نمی‌توان با تمسک به روش‌های سنتی و قدیمی پاسخگوی نیاز بالای انرژی بود.

وی با اشاره به موضوع ازدیاد ضریب برداشت اظهار کرد: امروز در صنایع پیشرفته نفت، نرخ برداشت 35 درصد، یک موضوع متعلق به گذشته است، در حالی که حرکت به سمت نرخ برداشت 70 درصد، در برنامه بسیاری از شرکت‌های بزرگ قرار دارد.

کاتوزیان با بیان این‌که فرصت‌های جدید در پاسخگویی به چالش تقاضای بالای انرژی می‌تواند در رویه‌های جدید قراردادی نیز منعکس شود، گفت: همکاری و مشارکت مناسب بین دولت، شرکت‌های بین‌المللی و شرکت‌های داخلی عملیاتی، در قالب یک قرار منصفانه که منافع طرفین را تامین می کند، می‌تواند شکل بگیرد.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت در خصوص موضوع مهم مدیریت و هدایت پروژه‌های نفتی و گازی گفت: پروژه‌ها باید بدون تاخیر و با بودجه‌های پیش‌بینی شده انجام شوند و اگر چنین شد، رهبری پروژه موفق بوده است.کاتوزیان خاطرنشان کرد: بسیار خوش‌بینم که ما از شرایط سخت و دشوار و روش‌های سنتی، به سمت ترقی و رشد حرکت می‌کنیم و عدم قطعیت‌ها، به قطعیت تبدیل می‌شوند.

به گزارش ایسنا، چهارمین کنگره ملی «مهندسی نفت ایران»، از روز سه‌شنبه، 19 خرداد ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی پژوهشگاه صنعت نفت آغاز به کار کرده و تا امروز 20 خرداد ماه ادامه دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا