پرواز زنبور رباتیک با انرژی خورشیدی

چند سالی است خبرهای زنبورهای رباتیک محققان دانشگاه هاروارد را دنبال می کنیم؛ تمام این روبات ها تا همین اواخر انرژی مورد نیاز خود را از اتصال به یک منبع نیرو به دست می آوردند اما محققان این دانشگاه به تازگی سیم اتصال این حشره کوچک رباتیک را به منبع نیرو قطع و به جای آن چند پنل خورشیدی کوچک را به این حشره کوچک متصل کردند. محققان در مجموع شش پنل خورشیدی که هر کدام فقط ۱۰ میلی گرم وزن دارند به بالای بال های این زنبور رباتیک وصل کردند.

اکنون این حشره رباتیک که تنها ۲۵۹ میلی گرم وزن دارد می تواند با کمک نور خورشید پرواز کند و ۴ بال خود را هر ثانیه ۱۷۰ بار تکان دهد. از این ربات می توان برای رصد محیط زیست استفاده کرد. این ربات به اندازه‌ای سبک است که می‌تواند روی برگ گیاهان فرود آید و در مکان های کوچک مانور دهد.

این زنبور رباتیک با استفاده از پنل‌های خورشیدی که بالای بال هایش نصب شده اند، نیروی مورد نیاز خود را جمع می‌کند. همچنین بال‌های این ربات به وسیله دو صفحه مشابه ماهیچه کنترل می‌شود که هنگام گذر ولتاژ برق از آن منقبض می‌شوند.

اما این پنل های خورشیدی کوچک که تنها ۱۰ میلی گرم وزن دارند نمی‌توانند انرژی کافی را از نور خورشید برای پرواز این حشره در فضای باز تامین کنند؛ بنابراین محققان با استفاده ازچراغ های هالوژن نوری معادل سه خورشید را شبیه سازی کردند.

این پنل های خورشیدی در فاصله ۳ سانتی متری بالای بال های این حشره قرار دارند و به یک پنل الکترونیکی که زیر بال های این زنبور رباتیک قرار دارند، متصل می شوند. این پرنده کوچک برای ماندن در هوا به ۱۲۰ مگاوات انرژی نیاز دارد و کار این پنل الکترونیکی تبدیل ولتاژ کم به انرژی کافی برای کنترل عملگرهاست.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا