مرکز رشد صادرات محصولات فناورانه در کشور راه‌اندازی شد

عباس زارعی هنزکی افزود: راه‌اندازی مرکز رشد صادرات از نظر مفهومی و استاندارد کردن آن و مفاهیم و آیین‌نامه‌دار کردن آن به صورت پروژه پایلوت یکی از برنامه‌های ویژه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در امسال است تا در آینده بتوانیم این پروژه را به پارک‌های دیگر اعلام کنیم.

وی بیان کرد: در مرکز رشد صادرات، ما کمک خواهیم کرد که محصولات موجود شرکت‌های فناور بتوانند بازار پیدا کنند. محصولات موجودی که توسط شرکت‌های فناور تهیه شده‌اند، برای معرفی به بازارهای هدف باید بتوانند تغییرات لازم را ایجاد کنند و محصولاتی که امروز در حال تکوین و ایجاد هستند با توجه به بازار هدف محصول نوآوری شود، همه اینها در مرکز رشد صادرات صورت می‌گیرد.

زارعی هنزکی افزود: برای اینکه یک مرکز رشد بتواند به عنوان یک پروژه پایلوت و نمونه شروع شود، نیاز به ایده و استارت‌آپ دارد. برای راه‌اندازی این مرکز، با مناطق آزاد که دروازه صادرات ما هستند به ویژه منطقه آزاد انزلی یک تفاهم‌نامه منعقد کرده‌ایم.

وی بیان کرد: در کنار آن یک رویداد با نام اکسپورت تکنولوژی به کمک منطقه آزاد انزلی و دبیرکل مناطق آزاد برای بررسی چالش‌های مناطق آزاد برای صادرات و چالش‌های صادرات محصولات فناور برگزار شده است. در این رویداد این چالش‌ها از قبل تعیین شدند و استارت‌آپ‌هایی که در واقع امکان به بازار رسیدن را دارند در این رویداد انتخاب شده و سعی بر رشد آنها کرده‌ایم.

زارعی هنزکی با بیان اینکه مرکز رشد صادرات در دانشگاه تهران راه‌اندازی می‌شود، افزود: تمام ایران باید مرکز فعالیت صادراتی فعالیت‌های فناورانه باشد، برای یافتن جایگزین برای اقتصاد مبتنی بر نفت، باید برای به ظهور رساندن این باور برنامه داشته باشیم.

وی یادآور شد: در دنیا چنین قاعده‌ای به عنوان مرکز رشد صادرات وجود ندارد چرا که آنها اساساً از روز اول برای داشتن صادرات، طراحی می‌کنند و بازار داخلی برای آنها مفهومی ندارد و کمترین مشتری آنها داخلی است، در کشوری مثل تایوان هیچ‌کس طراحی نمی‌کند برای اینکه در تایوان بفروشد، از روز اول می‌داند که بازار هدف کجاست و به همین دلیل نیز این امر نهادینه شده است.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران افزود: با راه‌اندازی این مرکز رشد یک فضای انتقال داریم که امیدواریم موفق عمل کند. در این مرکز رشد صادراتی ما نیاز به یک سری کمک‌ها به محققان و فناوران داریم، دولت باید کمک کند که این شرکت‌ها با فعالیت‌های فناورانه محصولات خود را صادر کنند و دلار وارد کشور شود، این امر می‌تواند توسط این مرکز صادراتی محقق شود.

وی ادامه داد: یک استارت‌آپ و هسته فناور برای تبدیل شدن به یک شرکت، باید مراحلی را از نظر برنامه‌ریزی بگذراند، ما فکر می‌کنیم با توجه به هسته‌های فناوری موجود تا پایان امسال شرکت‌هایی را داشته باشیم که ثبت می‌شوند و آماده‌اند که محصول خود را برای بازارهای خارج از کشور تجاری‌سازی کنند. البته بازارهای خارج از کشور حتماً مرکز اروپا نیست، اگر ما بتوانیم در سی آی اس، کشورهای شمالی و کشورهای اطرافمان بازار پیدا کنیم، بسیار رشد کرده‌ایم.

زارعی هنزکی گفت: در این مرکز حتی شرکت‌هایی که محصول دارند اما برای حضور در بازار بین‌المللی نیاز به یک سری تغییر در محصول خود و اخذ استاندارد دارند، می‌توانند حضور داشته باشند و با اخذ کمک، محصول خود را آماده صادرات کنند. در این مرکز در نظر داریم گرنت‌های فناوری در اختیار فناورانه و نیز مشاوره‌های مالیاتی، بیمه، حقوقی و استاندارد در اختیار شرکت‌ها قرار دهیم. ما با راه‌اندازی این مرکز در واقع یک دپارتمان خاص برای توانمندسازی استارت‌آپ‌ها، هسته‌ها و شرکت‌ها داریم که این خدمات توانمندسازی از وکلا تا کارگزاران مختلف را شامل می‌شود.

وی افزود: در این مرکز در بحث مسائل فنی نیز ما به منتورها و راهبرهای فنی دانشگاه تهران متصل هستیم، بیش از دو هزار استاد دانشگاه متخصص در کشور در دانشگاه تهران فعال هستند که همه منتورهای فنی برای این مرکز به حساب می‌آیند و ما این امکانات را در اختیار خواهیم گذاشت.

وی بیان کرد: برای حضور شرکت‌ها در این مرکز رشد صادرات به احتمال زیاد در نیمه دوم سال فراخوانی داده خواهد شد، در نیمه دوم سال به دلیل اینکه شعبه‌های مختلف داریم فراخوان‌های خاص آن بخش ارائه خواهد شد. مثلاً در شعبه چوکا فناوری‌هایی که مربوط به جنگلداری، منابع و کاغذ است، در پردیس ابوریحان در مباحث مربوط به باغبانی و در پردیس فنی نیز به نحو دیگری فراخوان داده می‌شود.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا