استفاده از محصولات بهداشتی موجب ضعف استخوان می شود

این مطالعه که توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا در آمریکا بر روی هزار و ۹۰۰ زن انجام شد، نشان داد خطر ابتلاء به مشکلات اسکلتی مانند شکستگی استخوان‌ها و پوکی استخوان در زنانی که به دلیل استفاده از خمیردندان‌ها و صابون‌های آنتی‌باکتریال، سطوح بیشتری تری‌کلوزان در ادرار خود داشتند، بیشتر بود. تری‌کلوزان یک ماده شیمیایی است که به محصولات بهداشتی زیادی برای کشتن باکتری‌ها اضافه می‌شود.

محققان در این مطالعه متوجه شدند که سطوح بالاتر تری‌کلوزان در ادرار با کاهش تراکم مواد معدنی در استخوان‌های ران و ستون فقرات و افزایش خطر ابتلاء به پوکی استخوان در زنان مورد مطالعه ارتباط دارد. این خطر به ویژه برای زنان یائسه بیشتر است.

با این حال، این مطالعه یک ارتباط علت و معلولی ارائه نمی‌دهد و تنها نشان می‌دهد زنانی که در طول این مطالعه ۵ ساله (۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰) سطوح بالاتری از تری‌کلوزان در ادرار خود داشتند، بیشتر در معرض پوکی استخوان و شکستگی استخوان بودند.

پیش از این مشخص شده بود که تری‌کلوزان بر تراکم مواد معدنی استخوان‌ها در سلول‌ها و حیوانات تأثیر دارد اما این اولین مطالعه‌ای است که چنین تأثیر مشابهی را در انسان‌ها نیز نشان داده است.

تری‌کلوزان در محصولات زیادی از جمله صابون، خمیردندان و دهان شویه ها استفاده می‌شود. با وجود اینکه اداره نظارت بر غذا و داروی آمریکا استفاده از این ماده شیمیایی را در ضدعفونی کننده‌های دست ممنوع کرده است اما هنوز از این ماده در محصولات دیگر استفاده می‌شود.

محققان خاطرنشان کردند که افراد باید با استفاده نکردن از خمیردندان‌ها و صابون‌های حاوی تری‌کلوزان و نیز اجتناب از مصرف محصولات بهداشتی مصرفی حاوی این ماده شیمیایی، قرار گرفتن در معرض تری‌کلوزان را محدود سازند.