تلاش جهاد دانشگاهی الگوسازی برای کشت‌های جایگزین

دکتر داراب یزدانی اظهار کرد: استان ایلام به عنوان یک استان مرزی دارای ظرفیت‌های بالا در حوزه کشاورزی است که اجرای پروژه‌های تعریف شده برای انتقال آب مانند سامانه گرمسیری انتقال آب و آبرسانی از سد کرخه، می‌تواند به بالفعل شدن این ظرفیت‌ها شتاب دهد.

وی با اشاره به گرمسیری بودن جنوب استان، گفت: ایلام دشت‌های خوبی برای کشاورزی دارد و جهاد دانشگاهی استان، در این منطقه بر روی کشت گیاهان دارویی توجه داشته و در دهلران، کشت زمین ۳۵ هکتاری را آغاز کرده که می‌تواند الگویی برای کشت این نوع محصولات به عنوان کشت جایگزین باشد.

مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاد دانشگاهی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم با این فعالیت‌ها در معرفی گیاهان دارویی به عنوان جایگزین کشت‌های معمول مؤثر باشیم، چون نیاز آبی این محصولات کمتر است و ارزش افزوده بیشتری هم برای کشاورز ایجاد می‌کند.

تلاش برای تجاری‌سازی ۳۱ طرح

یزدانی با بیان اینکه در دفتر کشاورزی و منابع طبیعی جهاد دانشگاهی در حوزه‌های مختلف کاربردی و مورد نیاز جامعه کارهای مختلفی انجام شده است، تصریح کرد: سال گذشته در دیدار مقام معظم رهبری با جهادگران دانشگاهی، درخواست این بود که طرح‌های فناورانه‌ای اجرا شود که بتواند بخشی از مشکلات کشور را حل کند که در این راستا ۳۱ طرح مورد توجه قرار گرفت که کارهای پژوهشی آن انجام شده بود و لازم بود برای تجاری‌سازی فعالیت‌های لازم انجام شود.

وی ادامه داد: ۷ طرح از این طرح‌ها مربوط به حوزه کشاورزی و منابع طبیعی بود از جمله دو طرح در حوزه دام سبک و سنگین بود به منظور ارتقا بهره‌وری دام سنگین برای تولید شیر و دیگر محصولات لبنی و گوشت اجرا شد.

مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاد دانشگاهی تاکید کرد: در استان ایلام بواسطه فراهم بودن شرایط طبیعی، کشت گیاهان دارویی جایگاهی مهمی دارد و می‌طلبد بخش‌های مختلف استان هم کمک کنند تا بتوانیم سریع‌تر به نتیجه برسیم و بتوان الگوی مناسبی را برای جایگزینی کشت ارائه کنند.

آخرین وضعیت سامانه هوشمند مدیریت زنجیره ارزش گیاهان دارویی

یزدانی درباره آخرین وضعیت سامانه هوشمند مدیریت زنجیره ارزش گیاهان دارویی گفت: این پروژه‌ای است که تقریباً یک سال و نیم پیش شروع شد و با توجه به اینکه کشاورزان در بحث گیاهان دارویی به چند مؤلفه از جمله آموزش نیاز داشتند، ضروری بود تا این عزیزان بتوانند با تکنیک‌های کار درباره محصول مدنظر آشنایی داشته باشند و در طول کل این زنجیره به بحث فراوری و فروش توجه کافی شود، که در این سامانه این نیازها دیده شده است.

وی ادامه داد: این سامانه در واقع یک پل ارتباطی بین کشاورز و بازار است. یعنی کشاورز در عین حال که اطلاعات فنی را می‌گیرد می‌تواند محصولش را بدون واسطه در اختیار مصرف کننده و تاجر قرار دهد که البته قرار بود طرح در کل حوزه گیاهان دارویی باشد اما چون پروژه خیلی بزرگ بود به دو محصول زعفران و زیره و سه استان کشور محدود شد.

مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاد دانشگاهی با تاکید بر اینکه این طرح در انتهای کار است و به زودی رونمایی خواهد شد، تصریح کرد: در این طرح سامانه‌ای درست شده که کشاورز اطلاعات این دو محصول را دریافت می‌کند و زمان کشت، زمان بروز آفت و نحوه نگهداری محصول مشخص می‌شود و یک سری آموزش‌های الکترونیکی از طریق گوشی همراه دریافت و محصول خود را نیز از طریق فضای مجازی عرضه می‌کند و خریدار هم بعد از مشاهده کنترل کیفیت محصول را خریداری خواهد کرد.

یزدانی تصریح کرد: این طرح قابل تعمیم برای دیگر محصولات است، به عنوان مثال می‌توان با توجه به مشکل زنبورداران استان ایلام، این سامانه را برای عسل نیز تعریف کرد تا هم محصول عسل ایلام به خوبی معرفی شود و هم خریدار بداند که چه محصولی و با چه کیفیتی می‌خرد.

عضو هیئت علمی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی تمرکز بر روی انجام ۷ طرح فناورانه را از برنامه‌های امسال این دفتر عنوان کرد و گفت: به استثنای دو طرح زمان بقیه طرح‌ها یک تا دو سال است که امیدواریم در زمینه بازاریابی گیاهان دارویی اثرگذاری مورد نظر را داشته باشد.

یزدانی در ادامه با بیان اینکه تعامل خوبی با جهاد کشاورزی داریم، گفت: به عنوان بازوی کمکی وزارتخانه و مخصوصاً مرکز تحقیقات، معتقدیم در راستای اجرای طرح ملی گیاهان دارویی، اعتبارات باید هدفمندتر هزینه شود و نیازمند توجه وزارتخانه به طرح‌های استان ایلام هستیم و امیدواریم ظرفیت‌های این وزارتخانه مخصوصاً در استان‌های محروم و مرزی بیشتر به کمک ما بیاید.

عضو هیئت علمی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی تاکید کرد: سال‌هاست از گیاهان دارویی در اسناد توسعه‌ای و نقشه جامع علمی کشور به عنوان اولویت الف نام برده می‌شود و سند ملی هم در این زمینه داریم. اما هنوز از نیل به جایگاه پیش‌بینی شده عقب هستیم و زنجیره کامل دیده نمی‌شود. یعنی تا حدودی مرحله کشت محقق شده اما در فرآوری هنوز مشکل داریم که امیدواریم با هم‌افزایی بخش‌های مختلف و همکاری کشاورزان این مهم محقق شود.

ضرورت استفاده از فناوری‌های نوین در دام سبک

یزدانی تصریح کرد: وقتی نگاهی به استان‌ها می‌اندازیم می‌بینیم بیشترین ظرفیت استان روی دام سبک است که باید از فناوروری‌های نوین مانند رویان در بحث اصلاح نژاد استفاده کرد و شرایط را ارتقا داد تا متوسط تولید گوشت و شیر بالا برد.

یزدانی برای بازدید از مزرعه جهاد دانشگاهی به استان ایلام سفر کرده است.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا