تلاش برای انجام عمل جراحی پیوند سر انسان

یکی از مباحث جنجالی در محافل پزشکی طی چند ماه گذشته ، بحث عمل جراحی پیوند کامل سر یک بیمار است که طی آن یک برنامه نویس کامپیوتر سی ساله اهل روسیه با نام والری اسپریدونوف (Valery Spiridonov) برای انجام  چنین عمل جراحی پر خطری داوطلب شده است . لازم به توضیح است که این فرد داوطلب ،  از عارضه آتروفی عضلانی ژنتیکی رنج می برد و فعالیت های وی در تمامی زندگی اش به یک صندلی چرخدار محدود بوده و برای همه عمر باید به آن وابسته باشد . در این میان یک پزشک ایتالیائی با نام سرجیو کاناورو (  Sergio Canavero ) انجام این عمل جراحی بسیار دشوار را بر عهده گرفته است .  شایان ذکر است که انجام این عمل جراحی از سوی بسیاری از محافل پزشکی غیر ممکن تلقی شده و انتقادات بسیاری را در پی داشته است .

در جدید ترین تحولات مربوط به این موضوع ، والری اسپریدونوف ( بیمار داوطلب پیوند سر ) در نامه ای خطاب به کنفرانس جراحان مغز و اعصاب در ایالات متحده آمریکا در خواست کرد که شرایط انجام این عمل جراحی امکان پذیر شود . گفتنی است این عمل جراحی در حدود ده میلیون دلار هزینه در بر خواهد داشت . در همین زمینه والری اسپریدونوف اعلام کرد : " من قصد دارم تا در کنفرانس جراحان مغز و اعصاب حضور پیدا کرده و در ارائه پژوهش دکتر سرجیو کاناورو در زمینه انجام این عمل جراحی کمک کنم . این کنفرانس برای ما بسیار مهم و حیاتی محسوب می شود زیرا ما بر اساس برنامه ریزی های انجام شده ، قصد داریم جامعه علمی جهان را متقاعد کنیم که انجام این عمل جراحی در دنیای واقعی ، امکان پذیر است . "

وی در ادامه سخنان خود افزود : " اگر سخنرانی  و ارائه دستاوردهای پژوهشی ما در این کنفرانس ، موفقیت آمیز اجرا شود ، بخش مهمی از مخالفت ها و مشکلات پیش روی انجام این عمل جراحی ، برداشته خواهد شد . "

گفتنی است کنفرانس جراحان مغز و اعصاب در ایالات متحده آمریکا در آناوپولیس – مری لند Annapolis, Maryland به تاریخ دوازدهم ژوئن ( برابر با بیست و دوم خرداد ماه ) برگزار می شود .

لازم به توضیح است که دکتر سرجیو کاناورو مبنای انجام پژوهش های خود جهت عملی کردن عمل جراحی پیوند سر را از تجربه عملی دکتر رابرت جی وایت Robert J. White که یک متخصص مغز و اعصاب آمریکائی است ، الهام گرفته است . این پزشک امریکائی در عمل جراحی مشابهی که روی میمون ها انجام شده بود ، موفق به پیوند سر یک میمون به میمون دیگری شد . البته لازم به ذکر است که  چندی پیش آنزور خوبوتیا Anzor Khubutia جراح مشهور اهل روسیه اعلام کرد با توجه به دانش فعلی پزشکی ، این جراحی در حال حاضر غیر ممکن است ولی به احتمال زیاد در آینده عملی خواهد بود .

در همین راستا سرجیو گوتیه Sergei Gotye وزیر بهداشت روسیه نیز اعلام کرد : " عمل پیوند سر می تواند انجام شود و قطعا کنترل چشم و دهان حفظ خواهد شد . "

این موضوع در حالی است که دکتر کاناورو پیش از این اعلام کرده بود : " من هیچ پاسخی برای این سوال که سر جدید چگونه قادر به کنترل بدن خواهد بود نداشته و در این زمینه مطمئن نیستم .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا