آیا میکروب‌ها در سیاره سرخ‌فام زندگی می‌کنند؟

مریخ‌پیمای ناسا پس از جستجوهای بسیار در مریخ، شواهدی از وجود گاز متان در این سیاره سرخ رنگ به دست آورده که نشانگر امکان حیات در آن است.

معمولا وجود متان روی مریخ، به طور میانگین ppbv 10 است؛ از همین رو، ناسا در حال بررسی این امر است که ببیند آیا می‌تواند منشا این حجم غیر معمول گاز متان را پیدا کند یاخیر؟

آنچه باعث جالب بودن وحیرت در  این خبر می‌شود، دانش ما درباره منبع تولید متان است. متان می‌تواند از موجودات زنده تولید شود. بنابراین رهگیری منبع متان روی مریخ می‌تواند راهی برای دریافتن این امر باشد که آیا میکروب‌ها در شرایط سخت این سیاره سرخ‌فام زندگی می‌کنند یا خیر.

اما هنوز بسیار زود است که هیجان زده شویم زیرا میکروب‌ها تنها منبع بالقوه تولید متان نیستند. «پاول مهافی» دانشمند مریخ‌شناس ناسا می‌گوید: با سنجش‌های کنونی، ما راهی نداریم که بگوییم آیا منبع متان زیستی است یا بر اثر واکنش‌های زمین‌شناختی تولید شده است؛ حتی قدیمی یا تازه بودن آن را نیز نمی‌توانیم مشخص کنیم.

وی افزود: مریخ پیما و دیگر ابزارها طی سال‌های گذشته، میزان متان کمی کشف کرده‌اند اما به نظر می‌رسد این سطوح، کم و زیاد می‌شود و متان همچون یک شبح  موذی، گاه ظاهر و گاه غیب می‌شود.

روی زمین مقدار زیادی متان وجود دارد یعنی تا سال 2011، حدود ppbv  1800، که 90 تا 95 درصد آن را موجودات زنده یا مرده تولید کرده‌اند.

اما وقتی به دیگر نقاط منظومه شمسی نگاه می‌کنیم در می‌یابیم فرایندهای زمین‌شناختی هم می‌تواند بدون حضور موجود زنده باعث تولید متان شود.

در سیاره‌های عظیمی مانند مشتری، عطارد، اورانوس و نپتون، که از یخ و گاز تشکیل شده‌اند، مقدار زیادی متان از طریق واکنش های شیمیایی تولید شده است.

پلوتون دارای یخ متان است. تایتان، قمر عطارد، دریاچه‌هایی از متان مایع دارد. این ماده در منظومه شمسی کمیاب نیست اما تا جایی که می‌دانیم، فقط متان موجود در زمین، حاصل فرایندهای زیستی است.

همچنین یک سنجشگر دیگر هم در حال کار است. مدارگر ردیاب اگزومارس متعلق به آژانس فضایی اروپا، با قابلیت کشف حجم 50 جزء در هزار میلیارد حدود یک سال است که در  اتمسفر کره مریخ در حال جمع‌آوری اطلاعات است و تا کنون چیزی نیافته است.

مشاهدات در حال انجام، به درک بهتر این کشف کمک می‌کند. دانشمندان ناسا –چه کیوریاسیتی بار دیگر متان کشف کند یا نه- دلایل بیشتری برای تعیین اینکه آیا این گاز موقتی است یا به طور محلی مربوط به منطقه گیل کارتر مریخ است کمک می‌کند .

اینکه آیا منبع این متان، زیستی است یا خیر، درباره مریخ چیزهایی را به ما خواهد آموخت.

مترجم:محسن حدادی