جایزه تحقیقاتی سازمان یونسکو در شیمی سبز به یک ایرانی رسید

جایزه تحقیقاتی شیمی سبز سازمان یونسکو در سال 2015 به دکتر مهدی محمدی عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری تعلق گرفت.

این جایزه به پروژه تحقیقاتی وی در ارائه روشی نوین برای تثبیت آنزیمهای لیپاز بر روی بسترهای نانو و استفاده آنها در تولید سوخت زیستی تعلق گرفته است.

قرار است این محقق جوان ضمن سخنرانی در چهل و پنجمین کنگره جهانی شیمی که در مردادماه سال جاری در بوسان کره جنوبی برگزار میشود، جایزه خود را از مقامات یونسکو دریافت نماید. جایزه تحقیقاتی شیمی سبز به مبلغ 30 هزار دلار با همکاری سازمان یونسکو، اتحادیهٔ بین‌المللی شیمی محض و کاربردی (IUPAC) هرساله به 6 نفر از محققان جوان سرتاسر دنیا که در زمینه شیمی سبز فعالیت دارند اهدا می شود. شیمی سبز یک علم فرابخشی است که محدوده وسیعی از شیمی، بیوشیمی، ژئوشیمی تا بیوتکنولوژی را در بر می گیرد و به کاهش یا حذف آلاینده های شیمیایی، محیط زیست پاک‌تر ، سلامت بیشتر و همچنین صرفه‌جویی انرژی منجر می شود. چندی پیش نیز این پژوهشگر جوان موفق به کسب بودجه تحقیقاتی به مبلغ 10 هزار دلار از برنامه پژوهشی مشترک آكادمي جهاني علوم  (TWAS) و كميته دائم همكاري هاي علمي فناوري سازمان همكاري اسلامي (COMSTECH) گردیده بود.
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا