کد خبر : 92548 سه شنبه 04 تیر 1398 - 11:03:57
کریستال-فضایی-در-زمین-تولید-شد

با شبیه سازی آزمایشگاهی صورت گرفت؛

کریستال فضایی در زمین تولید شد

محققان برای درک بهتر شرایط یکی از قمرهای اسرار آمیز زحل موسوم به تایتان شرایط آن را در محیط آزمایشگاهی بازسازی کرده و موفق به تولید نوع جدیدی از کریستال شدند که بر روی زمین وجود ندارد.

کریستال یادشده به شکل یک پوسته بر روی سطح تایتان وجود دارد. این قمر زحل تنها سیاره موجود در منظومه شمسی در کنار زمین است که بر روی سطح آن دریاچه‌ها و اقیانوس‌هایی شکل گرفته است. اما در آنها به جای آب مایع، هیدروکربن‌های مختلف از گازهای متان و اتان وجود دارد.

محققان ناسا از مدت‌ها قبل در تلاش برای شناسایی دقیق ترکیبات این دریاچه‌ها و اقیانوس‌ها بوده اند و سرانجام تصمیم گرفتند با شبیه سازی شرایط و جو سطح قمر تایتان اطلاعات دقیق‌تری در این زمینه کسب کنند.

این کار به شکل گیری یک اقیانوس شبیه سازی شده انجامید که مملو از نیتروژن مایع در فضایی بسیار سرد بود. گرم کردن تدریجی نیتروژن آن را به گاز مبدل کرد و در ادامه مولکول‌هایی مانند متان و اتان به این مجموعه اضافه شدند تا مخلوطی از هیدروکربن‌ها شکل بگیرد.

در نتیجه این فعل و انفعالات ابتدا کریستال‌های بنزن و سپس کریستال‌های تازه ای شکل گرفته اند که حاوی ترکیبی عجیب از استیلن و بوتان بودند. این مواد به شکل گاز در زمین وجود دارند، اما برای اولین بار در قالب کریستال در زمین تولید شدند.