حسین آباد مهرشهر ۱۸ سانتیمتر نشست کرد

عبدالرضا سعادت مدیرکل اداره ژئودزی و نقشه‌برداری زمینی این سازمان با بیان اینکه این مطالعات محدوده‌ای چند هکتاری را شامل می‌شده است، گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده، ۷۰۰ کیلومتر مربع از این اراضی تحت تاثیر فرونشست زمین قرار گرفته که بیشترین نرخ آن ۲۹ سانتیمتر از زمین‌های زراعی جنوب اتوبان کرج – قزوین محدوده روستای حاوج آباد بوده است.

به گفته وی، بررسی‌های انجام شده حاکی از آن است که نرخ فرونشست در منطقه شهری حسین‌آباد مهرشهر در برخی مناطق تا ۱۸ سانتیمتر رسیده است. این محدوده از شرق بلوار «ارم» آغاز می‌شود، این بلوار فرونشست ۱۰ سانتیمتری را در سال تجربه می‌کند.

سعادت همچنین از نظرآباد، ماهدشت و کمال‌شهر به عنوان دیگر مناطق شهری دچار فرونشست به ترتیب با نرخ ۴، ۵ و ۹ سانتمیتر در سال خبر داد.

مدیرکل اداره ژئودزی و نقشه‌برداری زمینی با بیان اینکه سازمان نقشه‌برداری کشور اکنون تنها یک ایستگاه دائمی ژئودینامیک در منطقه نجم‌آباد استان البرز دارد، از آمادگی این سازمان برای نصب یک دستگاه GPS در منطقه شهری مهرشهر خبر داد و گفت: امیدواریم با تامین مکان مناسب، ایجاد و استقرار گیرنده‌های تعیین موقعیت GPS از سوی مدیران این استان، بررسی‌های بیشتر و دقیق‌تری در این محدوده انجام گیرد.

وی در پاسخ به سوالی که به علل افزایش نرخ فرونشست در استان البرز اشاره داشت و گفت: پاسخ دقیق به این سوال را سازمان زمین‌شناسی می‌داند. البته طی مذاکراتی که با مدیران آن سازمان داشتیم، جنس خاک این منطقه که عموماً «ریزدانه» است و همچنین برداشت آب‌های زیرزمینی، مهم‌ترین علل افزایش نرخ فرونشست در این منطقه بوده است.

وی از همکاری نزدیک سازمان زمین‌شناسی و نقشه‌برداری برای بررسی بیشتر جنس خاک و علل فرونشست در استان البرز خبر داد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا