روز جهانی آگاهی در مورد بیماری پیسی

  • روز جهانی آگاهی در مورد بیماری پیسی یا ویتیلیگو

ویتیلیگو (پیسی یا برص)  یک بیماری پوستی است که در آن لک های سفید رنگ به دلیل از دست رفتن رنگدانه پوست بوجود می آیند، در ویتیلیگو ملانوسیتها (سلولهایی که رنگدانه تولید می کنند) در پوست، غشاهای مخاطی و شبکیه تخریب شده اند. در نتیجه لکه های سفید پوست درنواحی مختلف بدن ظاهر می شوند.این ضایعات در هر جایی از بدن ممکن است دیده شوند. معمولاٌ در هر دو طرف بدن بطور قرینه لک های متعدد سفید و شیری رنگ دیده می شود. شایع ترین مناطق درگیری پوستی عبارتند از: صورت، لب ها، دست ها، بازوها، پاها و نواحی تناسلی.همچنین مویی که در نواحی مبتلا به ویتیلیگو رشد می کند معمولاً سفید می شود . از هر صد نفر، یک یا دو نفر به این بیماری مبتلا می شوند. (حدود 1ـ2 درصد جمعیت دنیا یا 40-50 میلیون نفر ) حدود نیمی از افرادی که به این بیماری دچار می شوند، قبل از بیست سالگی علایم آن را در خود خواهند یافت.(95% افراد قبل از 40 سالگی علائم را نشان داده اند .) حدود یک پنجم از مبتلایان نیز یکی از افراد خانواده شان به این بیماری مبتلا بوده اند. بیماری تمام نژادها و هر دو جنس را یکسان تحت تاثیر قرار می دهد .بنظر می رسد ویتیلیگو در افراد مبتلا به بیماریهای اتوایمیون شایعتر است .

  • اختراع نخستین ميكروسكوپ الكترونی

میکروسکوپ الکترونی نوعی میکروسکوپ مرکب است. اولین میکروسکوپ مرکب، احتمالاً در سالهای ۱۶۰۰ میلادی توسط دو نفر هلندی به نام هانس و زاکاریاسن ساخته شد. درسال ۱۸۷۳ ارنست آبه ثابت کرد که برای تشخیص دقیق دو ذره نزدیک به هم، طول موج نور نباید بیشتر از دو برابر فاصله دو ذره از یکدیگر باشد. در سال ۱۹۳۹ اولین میکروسکوپ الکترونی ساخته شد. قوی‌ترین میکروسکوپ الکترونی قوی‌ترین میکروسکوپ الکترونی دنیا با نام پیکو در سال ۲۰۰۹ در مدرسه عالی فنی آخن در آلمان ساخته شده و توان نمایش ذراتی به اندازه ۵۰ پیکومتر (پنج صدم نانومتر) و تصاویری از اجزای اتم و حرکت اتم‌ها را دارد. این میکروسکوپ دو برابر دقیق‌تر از میکروسکوپی‌ست که سال قبل در دانشگاه برکلی ساخته شده بود.

  • آغاز سفر اولين كشتي مسافربري بخار از امريكا

نخستین کشتی بخار جهان پیروسکاف نام داشت که توسط Claude de Jouffroy فرانسوی ساخته شد و در 15 ژولای 1783 میلادی در رودخانه سون نزدیک شهر لیون به حرکت درآمد. این کشتی ۴۵ متر درازا و ۱۸۲ تن وزن داشت و دارای دو چرخ بود که پس از ۱۵ دقیقه حرکت دچارمشکل شد و نتوانست در این زمینه موفق باشد.

  • تولد والتر هرمان نرست

والتر هرمان نرست در 25 ژوئن 1864 به دنیا آمد. شیمیدان آلمانی برای ارائه قانون سوم ترمودینامیک، برنده جایزه نوبل شیمی 1920 شد. وی 18 نوامبر 1941 درگذشت.

  • تولد الکسی الکسیویچ آبریکوسوف

الکسی الکسیویچ آبریکوسوف در 25 ژوئن 1928 به دنیا آمد. فیزیکدان روس- آمریکایی به دلیل تحقیقات در حوزه فیزیک ماده چگال، جایزه نوبل فیزیک 2003 شد. وی 29 مارس 2017 درگذشت.

  • تولد یوهانس هانس دنیل ینسن

یوهانس هانس دنیل ینسن در 25 ژوئن 1907 به دنیا آمد. فیزیکدان هسته ای آلمانی برای ارائه نظریه مدل پوسته هسته ای (nuclear shell model) جایزه نوبل فیزیک 1963 را دریافت کرد. وی 11فوریه 1973 درگذشت.

  • تولد ویلیام هوارد استین

ویلیام هوارد استین در 25 ژوئن 1911 به دنیا آمد. بیوشیمیست آمریکایی برای تحقیقات در حوزه ریبونوکلئاز و کمک به درک اتصالات میان ساختار شیمیایی و فعالیت کاتالیزوری مولکول ریبونوکلئاز، برنده جایزه نوبل شیمی 1972 شد. وی  2 فوریه 1980 درگذشت.

  • درگذشت ارنست توماس سینتون والتون

ارنست توماس سینتون والتون 6 اکتبر 1903 به دنیا آمد. فیزیکدان ایرلندی به دلیل تحقیقات در حوزه شکافت اتم (atom-smashing) جایزه نوبل فیزیک 1951 را دریافت کرد. وی  25 ژوئن 1995 درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا