ماده اولیه داروی درمان تبخال تولید شد

اسماعیل صابرفر، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در پارک فناوری پردیس گفت: ما در این شرکت در زمینه تولید کیت و دارو فعالیت می‌کنیم که موفق به تولید آزمایشگاهی ماده اولیه داروی ضد ویروس به نام آسیکلوویر شدیم.

وی با بیان اینکه این محصول در درمان تبخال کاربرد دارد، بیان کرد: این ماده در تولید دارویی که برای تبخال لب، تبخال دستگاه تناسلی و… استفاده می‌شود کاربرد دارد.

به گفته وی، علاوه بر این کودکانی که مبتلا به مننژیت و آسپتیک هستند برای درمان بیماری خود نیز به این ماده نیاز دارند؛ همچنین در تولید داروهایی که برای ضعف سیستم ایمنی بدن تولید می‌شوند نیز از این ماده استفاده می‌شود، از همین رو می‌توان گفت ماده آسیکلوویر در علم پزشکی مهم است.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان افزود: این ماده که به صورت پماد، قرص و آمپول مورد استفاده قرار می‌گیرد، از کشورهای خارجی به کشور وارد می‌شود، از همین رو اگر ما بتوانیم محصولمان را به تولید صنعتی برسانیم، علاوه بر اشتغال‌زایی می‌توانیم از خروج ارز از کشور جلوگیری کنیم.

صابرفر در خصوص بازار هدف این محصول دانش بنیان عنوان کرد: علاوه بر کودکانی که به بیماری مننژیت مبتلا هستند، تمام افرادی که در هر کجای بدنشان تبخال می‌زند نیز بازار هدف محصول ما محسوب می‌شوند. تمام افرادی که تبخال می‌زنند می‌دانند که هفته‌ها طول می‌کشد تا اثر تبخال از بین برود، اما با استفاده از محصول دانش‌بنیانی که ما تولید می‌کنیم، هر تبخالی در هر کجای بدن که باشد ظرف دو روز خوب می‌شود.

وی درباره میزان رقابت‌پذیری داروی ضد ویروس آسیکلوویر که در این شرکت تولید می‌شود با نمونه خارجی آن، عنوان کرد: اگر محصول ما به مرحله تولید صنعتی برسد می‌تواند ۱۰۰ درصد با نمونه‌های خارجی مشابه خود رقابت کند، چرا که محصول ما تمام استانداردها را دارد و هیچ تفاوتی با نمونه‌های خارجی مشابه نمی‌کند.

به گفته وی، از این رو اگر شرکت ما بتواند به تولید صنعتی برسد، نه تنها کل بازار ایران را در دست خواهد گرفت، بلکه می‌تواند صادرات نیز داشته باشد و برای کشور ارزآوری کند.

وی افزود: در فاز آزمایشگاهی محصول، ما توانستیم به کمک صندوق، کارهای اجرایی پروژه را پیش ببریم. حال در چشم‌انداز توسعه این محصول نیاز به سرمایه‌ای نزدیک به یک میلیارد تومان داریم تا بتوانیم محصولمان را صنعتی کنیم، چرا که فاز آزمایشگاهی را با موفقیت پشت سر گذاشته‌ایم.

صابرفر درباره میزان اشتغالزایی این شرکت نیز گفت: زمانی که محصول ما فاز آزمایشگاهی‌اش را طی می‌کرد، چهار متخصص بر روی آن کار می‌کردند، اما برای اینکه این محصول به تولید صنعتی برسد، ما حداقل اضافه شدن ۱۲ نیروی متخصص را برآورد کرده‌ایم، علاوه بر این افراد، به نیرو در بخش‌های دیگر نیز نیاز داریم.

وی خاطر نشان کرد: ما برآورد کرده‌ایم که حداقل ۲۰ نیرو برای تولید صنعتی این محصول مورد نیاز باشد، لذا اگر بتوانیم محصول خود را به تولید صنعتی برسانیم، علاوه بر اشتغالزایی و جلوگیری از خروج ارز از کشور، با صادرات آن نیز می‌توانیم ارزآوری برای کشور داشته باشیم.

وی گفت: برای تولید این دارو از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی بهره بردیم.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا