تشخیص هویت افراد تنها با یک تار مو ممکن شد

پژوهشگران آزمایشگاه ملی لاورنس لیورمول در کالیفرنیا با همکاری محققان دانشگاه میشیگان می‌گویند تنها کافی است یک تار موی بدن فرد را در اختیار داشته باشید تا بتوانید او را به طور دقیق شناسایی کنید و نکته مهم این است که لزومی ندارد این تار مو متعلق به سر فرد باشد.

تا به امروز مطمئن‌ترین روش شناسایی هویت افراد، بررسی دی ان ای آنها بوده است. اما دی ای ای موی افراد تنها حاوی بخشی از اطلاعات هویتی آنها است که عمدتاً از یک پروتئین فیبری به نام کراتین تشکیل شده است. چالش دیگر این است که این ماده بسیار آسیب پذیر است و به سرعت در هم می شکند.

اما پروتئین موجود در مو حاوی طیف گسترده‌ای از آمینواسیدها هم هست که به سادگی قابل شناسایی بوده و تا ۲۵۰ سال دست نخورده و سالم باقی می‌مانند. پیش از این از روش آزمایش پروتئین موی سر برای شناسایی هویت افراد استفاده شده بود. اما این بار محققان روش مذکور را به موهای بدن تمامی افراد و از جمله موهای دست و پا تسری داده اند.

به گفته این محققان، با تکمیل روش یادشده بررسی دقیق پروتئین‌ها و امینواسیدهای تنها یک تار موی بدن انسان، شناسایی هویت فردی را در میان ده میلیون نفر ممکن می‌کند. این روش به خصوص برای شناسایی هویت متجاوزان جنسی و افرادی که به شکلی مشکوک جان داده اند مفید است.