رئیس کمیته علمی کرسی جهانی آموزش و سلامت یونسکو انتخاب شد

دکتر نسترن کشاورز محمدی انتخاب خود را به عنوان رئیس کمیته علمی کرسی جهانی آموزش و سلامت یونسکو فرصتی به منظور معرفی توانمندی های علمی کشور برشمرد و گفت: قطعاً چنین فرصت هایی باعث معرفی واقعی توانمندی های علمی کشور و دانشگاه در سطح بین الملل می شود.

وی اظهار داشت: یونسکو کرسی های متفاوتی با موضوعات مختلف دارد و با توجه به افزایش توجه جهانی به ارتباط سلامت با سایر ابعاد جامعه و نیز اهمیت آموزش و سلامت کودکان و نوجوانان در مهرماه ۹۷ اقدام به راه اندازی کرسی آموزش و سلامت کرد.

رئیس کمیته علمی کرسی آموزش و سلامت سازمان یونسکو درباره تاریخچه و ساختار فعالیت این کرسی توضیح داد: مطالعات و تحقیقات لازم برای راه اندازی این کرسی از حدود دو سال پیش آغاز شد. دبیرخانه مرکزی این کرسی در پاریس قرار دارد. ساختار این کرسی شامل رییس کرسی، کمیته علمی، دبیر علمی و یک شبکه جهانی از متخصصین ارتقای سلامت و آموزش است.

کشاورز با اشاره به دعوت یونسکو از وی برای شرکت در افتتاحیه این کرسی، ادامه داد: افتتاحیه رسمی این کرسی مهرماه ۹۷ در پاریس با حضور مدیران ساز مان های بین المللی چون سازمان جهانی بهداشت، یونسکو و متخصصان برگزار شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره نقش خود در این کمیته اظهار کرد: در ابتدا از خرداد ۱۳۹۷ به عنوان عضو کمیته علمی با این کرسی شروع به همکاری کردم و به همراه متخصصانی از بیش از ۱۰ کشور نقشه راه کرسی را طی جلسات حضوری در پاریس و نیز کنفرانس های انلاین تدوین کردیم.

وی یادآورشد: یک سال بعد، در خرداد ماه ۱۳۹۸ رسماً و در طی نشست کاری سوم، به پیشنهاد رئیس کرسی و تایید کمیته علمی به سمت ریاست کمیته علمی این کرسی مشترکا به همراه متخصص دیگری از دانمارک منصوب شدم.

کشاورز در پاسخ به سوال چگونگی انتخاب وی توسط یونسکو برای این مسئولیت گفت: ملاک انتخاب رئیس و اعضای کمیته علمی سابقه علمی و تجربه ملی و بین المللی در زمینه ارتقای سلامت از جمله در مدارس است و طبیعتاً رئیس کمیته علمی باید بیشترین اشراف علمی را در این زمینه داشته باشد.

وی افزود: کتابی به زبان انگیسی در مورد ارتقای سلامت در مدارس با رویکرد سیستم های پیچیده توسط انتشارات لمبرت منتشر شده است که در سایت آمازون قابل تهیه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به سابقه فعالیت های علمی بین المللی مشترک، حضور در مجامع تخصصی بین المللی، عضویت در کار گروه های جهانی و چاپ مقالات در نشریات معتبر انگیسی به عنوان عوامل موثر در شناخته شدن و انتصاب در این جایگاه اشاره کرد.

رئیس کمیته علمی کرسی سلامت و آموزش یونسکو درباره نحوه انتخاب اعضای این کمیته توضیح داد: افراد در کمیته علمی بر اساس سابقه کار علمی از همه قاره ها انتخاب می شوند و کمیته علمی نقش اتاق فکر جهانی این کرسی را عهده دار است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مورد تاثیر این انتصاب در فرصت سازی برای معرفی توانمندی متخصصین سلامت ایران و نیز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: قطعاً چنین فرصت هایی باعث معرفی واقعی توانمندی های علمی کشور و دانشگاه در سطح بین الملل می شود. چنین اتفاق هایی می تواند باعث تقویت اعتماد به نفس و خود باوری در میان جامعه علمی به خصوص دانشجویان شود.

کشاورز با اشاره به ظرفیت های علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: این جایگاه می تواند ساز و کار تسهیل ارتباطات علمی دانشگاه با مجامع بین المللی را فراهم کند.

دکتر نسترن کشاورز محمدی با بیش از دو دهه فعالیت در حوزه علوم سلامت، دانشیار ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است و دکتری ارتقای سلامت خود را از کشور استرالیا دریافت کرده است.

وی سوابقی چون کار در مقر سازمان جهانی بهداشت در ژنو، مشاور سازمان جهانی بهداشت در زمینه های بهداشت مدارس، ارتقای سلامت، مداخلات اجتماع محور و نیز انجام چندین تحقیق ملی به سفارش سازمان جهانی بهداشت را نیز در کارنامه کاری خود دارد و در حال حاضر معاونت سردبیری مجله بین المللی ارتقای سلامت را نیز بر عهده دارد.

از دیگر مسئولیت های وی در سطح ملی می توان به مسئولیت هایی همچون مشاور اداره کل آموزش بهداشت وزارت بهداشت، مشاور مولفه های اجتماعی سلامت وزارت بهداشت، دبیر کارگروه سلامت امور بانوان ریاست جمهوری، دبیر جشنواره ملی مسولیت پذیری اجتماعی برای سلامت و نیز پیشنهاد دهنده و مسئول کمیته تدوین اولین سرفصل دکتری ارتقای سلامت اشاره کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا