تکثیر سلول‌های پیش‌ساز عصبی در حجم بالا

برای سلول‌درمانی ضایعات عصبی تولید حجم بالایی از سلول‌های پیش‌ساز عصبی ضروری است. به همین دلیل، پیش از آغاز هر تلاش بالینی لازم است روشی برای تولید سلول‌های پیش‌ساز عصبی با حجم زیاد، در محیطی مشخص و با سرنوشتی منطبق با هدف سلول‌درمانی ابداع شود.

به منظور یافتن روشی مناسب برای تولید حجم بالای سلول‌های بنیادی عصبی، محققان در پژوهشگاه رویان، روشی قدرتمند برای تکثیر سلول‌های پیش‌ساز عصبی در حجم بالا ابداع کردند.

در این روش ابتدا محیط کشتی با ترکیبات مشخص برای تکثیر سلول‌های پیش‌ساز عصبی در حالت شناور پایدار ایجاد شد. سپس با کشت سلول‌ها در شرایط شناور متحرک (درون ظروف کشت هم زن دار) روش کشت ابداع شده به شرایط جدید تعمیم داده شد. مواردی مانند حجم مناسب محیط کشت، تراکم اولیه سلول‌ها، تشکیل کره‌های سلولی و اندازه آنان در شرایط جدید بهینه شدند.

نتایج این پژوهش که در مجله بین‌المللی Bioengineering Research به چاپ رسیده است، نشان داد، کره‌های سلولی تا بیش از ۱۰ پاساژ تکثیر شدند و در یک دوره پنج روزه حجم آنان ۴.۲ برابر شد. در نهایت، پس از پاساژهای متوالی و کشت سلول‌ها در بیوراکتور، بیان ژن و پروتئین در سلول‌ها بررسی و با سلول‌های بنیادی عصبی کشت شده در شرایط چسبیده به کف مقایسه شد.

نتایج نشان داد که تکثیر سلول‌های پیش‌ساز عصبی در این روش اثری بر بیان ژن و پروتئین سلول‌ها ندارند و سلول‌ها پس از تکثیر شرایطی مشابه پیش از آن دارند. بنابراین، تولید حجم زیادی از سلول‌های پیش‌ساز عصبی در مدت اندک و با حفظ کیفیت ممکن شد که گامی مهم برای سلول درمانی ضایعات عصبی محسوب می‌شود.

این تحقیقات توسط دکتر شیوا نعمتی، نجمه‌سادات مسعودی و همکارانشان در پژوهشگاه رویان به انجام رسیده است.