کلید مدیریت خواب به دست دمای مطلوب اتاق است

متخصصان اعصاب دانشگاه برن سوئیس با شکستن یک ژن گیرنده در موش‌های آزمایشگاهی، تاثیرات تغییرات دمایی بر خواب این موش‌ها را مورد بررسی قرار داده و دریافتند که برای مغز، کنترل دمای بدن نسبت به روبا دیدن در اولویت است.

عموم فرضیات بر آن است که رویاهایی که می‌بینیم در واقع پردازش ذهنی ما از وقایع روزمره هستند. اما همه ما این تجربه را داشته‌ایم که گاهی وقتی اتاق خواب‌مان خیلی گرم یا خیلی سرد می‌شود، به راحتی قبل خواب نمی‌بینیم.

علاوه بر این، وقتی موجود خونگرمی چون انسان خواب می‌بیند، فرایند تنظیم دمای بدن متوقف می‌شود. وقتی وارد مرحله حرکات تند چشم در خواب (REM) می‌شویم، دیگر عرق کردن، لرزیدن، نفس زدن و گل انداختن پوست، به اندازه کافی برای کنترل دمای بدن موثر نیستند.

به گفته مارکوس شمیدت از دپارتمان عصب شناسی بیمارستان دانشگاه برن، از دست رفتن قابلیت تنظیم دما در جریان خواب آر ای ام، یکی از ابعاد منحصر به فرد خواب است به ویژه با توجه به اینکه وقتی بیداریم یا در مرحله خواب غیر آر ای ام به سر می‌بریم، مکانیسم‌های موثری دمای بدن ما را کنترل می‌کنند و از آن جایی که ما نمی‌توانیم در خواب جای خود را تغییر دهیم، بدن ما باید نهایت تلاشش را برای تنظیم دمای خود به‌کار گیرد.

به این ترتیب می‌توان گفت که مغز انسان بین دوراهی پردازش رویدادهای روز یا رها کردن آنها به قیمت کنترل دمای بدن، یک گزینه را انتخاب می‌کند، چون بنا بر دلایلی نمی‌تواند هردوی این کارها را به طور همزمان انجام دهد.

پژوهشگران برای آزمایش این فرضیه، بر هیپوتالاموس موجود در مغز موش‌های آزمایشگاهی تمرکز کردند. بخشی از مغز در تنظیم دمای بدن و هم رسیدن به مرحله خواب غیر آر ای ام، نقش دارد.

تحقیقات بیشتر در این باره نشان داد که نورون‌های هورمون متمرکز کننده ملانین (MCH) کلید مدیریت خواب آر ای ام متناسب با دمای محیط توسط مغز هستند. نتایج این پژوهش در مجله Current Biology منتشر شده است.