دستگاه رادیولوژی دیجیتال بومی وارد بازار شد

علی رابط، مجری طرح ملی تولید دستگاه رادیولوژی دیجیتال روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: محققان ما با بومی سازی دانش فنی، موفق به تولید این دستگاه پیشرفته شدند. تلاش حدود ۲ ساله آنان به بار نشسته و این دستگاه پس از طراحی، تولید و روانه بازار می‌شود.

وی اظهار داشت: تا پیش از این دستگاه‌های دیجیتال رادیولوژی گردآوری و هر قطعه این دستگاه از یک برند تولید می‌شد، اما ما توانستیم با استفاده از دانش داخلی، اجرای دستگاه رادیولوژی دیجیتال شامل بخش مکانیکی، الکترونیکی و نرم افزار را تولید کنیم.

مجری این طرح ملی درباره تفاوت این دستگاه با دستگاه‌های آنالوگ خاطرنشان کرد: در گذشته تصاویر به صورت آنالوگ ثبت می‌شدند، اما با استفاده از این دستگاه، تصاویر به صورت دیجیتال تولید و در رایانه ثبت می‌شود.

رابط، افزایش کیفیت تصاویر، کاهش دوز اشعه ایکس جذب شده توسط بیمار و بالا بردن کارایی و سرعت عمل را از جمله مزیت های این دستگاه عنوان کرد و گفت: استفاده از سیستم‌های تشخیص خودکار، صرفه‌جوئی در وقت و حذف فیلم رادیوگرافی از دیگر ویژگی‌های این فناوری است.

وی به اجرای دستگاه رادیولوژی دیجیتال بومی اشاره کرد و گفت: این دستگاه شامل سه بخش مکانیکی، الکترونیکی و دیجیتال است. بخش مکانیکی شامل تخت، ستون نگهدارنده تیوپ و ستون بوکی، بخش الکترونیکی شامل ژنراتور مولد اشعه ایکس و بخش دیجیتال هم شامل نرم افزار پردازش تصویر می‌باشد.

مجری این طرح ملی با اشاره به اینکه ما برای تولید ژنراتور مولد اشعه ایکس و نرم‌افزار دستگاه رادیولوژی دیجیتال در کشور، مجوزهای لازم از جمله استانداردهای ایمنی و الکتریکال را از وزارت بهداشت دریافت کردیم، افزود: با تولید انبوه این دستگاه قادر به صرفه جویی ارزی و اشتغال پایدار خواهیم شد.

رابط، با بیان اینکه به دنبال مجوزهای لازم برای صادرات این محصول دانش‌بنیان هستیم، بیان داشت: حضور در بازار کشورهای منطقه از مهمترین اهداف ما بوده و با توجه به اینکه کشورهای منطقه خواهان کالای با کیفیت ایرانی هستند، قصد صادرات این دستگاه را داریم.

این دستگاه به همراه شش دستگاه فناورانه دیگر با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در حاشیه نشست مدیران و رؤسای پارک‌های علم و فناوری رونمایی شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا