با کاشت راش با آلودگی هوا مقابله کنیم

با توجه به ضرورت کاهش انتشار کربن در جهان و عضویت ایران در پروتکل کیوتو، کشور ما نیز باید با استفاده از سیاست های کاهش انتشار گامی در جهت حفاظت از محیط زیست و کاهش کربن در سطح زمین بردارد بدین منظور راه کارهایی باید برای صنایع و پالایشگاه های کشور در این زمینه ارایه شود.

 این موضوع در برنامه های دولت نیز است.  شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده های نفتی نیز از سازمان هایی است که زیر مجموعه وزارت نفت بوده و شامل این کاهش انتشار می گردد.

مهسا قنبر پور، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع- لجستیک و زنجیره تامین دانشگاه علم و فرهنگ با راهنمایی دکتر محمد رضا حسن زاده، در پایان نامه خود با عنوان «تاثیر سیاست جبران کربن بر نحوه توزیع بنزین در ایران (پروژه جنگل کاری)»، راهکاری مناسب به این شرکت برای جبران انتشار کربن ناشی از توزیع بنزین در ایران پیشنهاد داده است که به ازای انتشار کربن حاصل از این توزیع، این شرکت می تواند با  کاشت درخت و جنگل کاری، هم فرصت سرمایه گذاری ایجاد کند و هم به جبران کربن انتشاری خود بپردازد.

موضوع مورد بحث در این پژوهش میزان انتشار کربن ناشی از توزیع بنزین و انتخاب نوع درخت برای کاشت و نهایتا جبران کربن انتشاری با حداقل هزینه ممکن است. در این مطالعه تلاش شده است تا سیاست جبران کربن با محوریت جنگل کاری در سیستم توزیع بنزین به عنوان یکی از با اهمیت ترین و پر مصرف ترین فرآورده های نفتی در ایران ارایه شود.

ارزیابی نتایج  این پژوهش نشان می دهد، از انبارها و شهرهای بزرگ تا پمپ بنزین ها و شهرهای کوچک  از تانکرها برای حمل بنزین استفاده می شود، مسافت حمل توسط تانکر بیشتر از مسافت حمل توسط بقیه وسایل است. همچنین حجم بالایی از هزینه و کربن انتشاری وجود دارد. هرچند تانکر ها سرمایه گذاری اولیه کمتری دارند اما هزینه های ثانویه آنها بالاست.

همچنین خطوط لوله به شکل گسترده ای برای حمل از پالایشگاه ها تا انبارها و شهرهای بزرگ وجود دارد؛94 درصد حمل و نقل با خط لوله انجام شده است. با وجود خط لوله می توان فرآورده بیشتری با هزینه کمتری را جا به جا کرد.

از سوی دیگر، انتشار کربن خطوط لوله نیز از سایر وسایل حمل کنند بنزین کمتر است اما برای شهرهای کوچک و پمپ بنزین ها این خطوط وجود ندارند. چنانچه بتوان برای شهرهای کوچک و پمپ بنزین ها از خطوط لوله استفاده کرد می توان به مقدار زیاد انتشار کربن و هزینه حمل را کاهش داد و میزان بیشتری از بنزین را جا به جا کرد.

میزان سرمایه گذاری اولیه برای خطوط لوله بالاست اما با توجه به حجم بالای حمل فرآورده توسط آن، طی بازده زمانی مورد استفاده هزینه بالای اولیه را جبران می کند.

 کشتی ها نیز برای حمل بین جزایر و بنادر کاربرد دارند. از راه آهن نیز به مقدار بسیار کمی در حمل بنزین استفاده می شود؛ همچنین باید یادآور شد که در حمل توسط کشتی، تانکر و راه آهن تنها از یک سو بار دارند و پس از تخلیه در مقصد، بدون بار به پلایشگاه و مراکز پخش باز می گردند.

همچنین در موضوع حمل با تانکر چون مواد مورد حمل سوختی و خطرناک هستند احتمال تصادف جاده ای و بروز حادثه وجود دارد. این احتمال در فصل های سرد سال بیشتر است و بحث زمانی و تاخیر در رسیدن مطرح می شود.

در موضوع درخت کاری و جبران انتشار کربن نیز استفاده از درخت هایی که جذب دی اکسید کربن بالایی داشته باشند، توصیه می شود. البته با توجه به اینکه هدف کاهش هزینه هاست مدل نوعی را انتخاب می کند که در کنار جبران تمام انتشار، کمترین هزینه کل را داشته باشد.

نوع توده درخت آمیخته راش مورد مناسبی است زیرا جذب کربن آن بالاست و میزان هزینه اولی کمی دارد. هزینه اولیه برای کاشت و نگهداری درخت در مقابل سود حاصل از کاشت بسیار کم بوده و با توجه به استفاده های فراوانی که از درخت می شود قابل توجیه است زیرا سود حاصل از این درختان رد بازه زمانی حتی مقداری از هزینه های حمل و نقل و توزیع بنزین را نیز جبران می کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا