سطح غیر منتظره ای از گاز متان در مریخ رصد شد

در تحقیقات مختلف نشانه هایی از وجود حیات در مریخ رصد می شود اما کشف جدید باعث تعجب برخی کارشناسان شده است.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز مریخ نورد «کنجکاوی» سطح غیر منتظره ای از گاز متان را در هوای سیاره سرخ رصد کرده که مشابه زمین است. این گاز به طور معمول در نتیجه وجود حیات منتشر می شود. طبق اطلاعات به دست آمده از این مریخ نورد سطح گاز متان منتشر شده همچنان اندک و ۲۱ قسمت به ازای هر یک میلیارد است اما این رقم حدود ۳ برابر مقداری است که «کنجکاوی» در سال ۲۰۱۳ میلادی رصد کرد.

اپراتورهای این مریخ نور از این کشف چنان شگفت زده شده اند که مطالعات معمول را متوقف کرده اند تا اطلاعات بعدی را رصد کنند. در ۲۴ ژوئن (فردا) اطلاعات جدید به زمین می رسد.

البته هنوز مشخص نیست چه چیزی در سطح این سیاره متان تولید می کند. احتمال دارد این گاز در نتیجه وجود حیات میکروبی سطح سیاره به وجود آمده باشد اما از سوی دیگر واکنش های زمین گرمایشی یا فرار گاز متان از سطح نیز از دلایل احتمالی این رویداد هستند.

اگر دانشمندان بتوانند وجود متان را تایید کنند چالش بزرگتری برای مطالعات و جزئیات آن به وجود می آید. مریخ نورد «مارس ۲۰۲۰» و ابزارهای آتی نشانه هایی از حیات را در سیاره بررسی می کنند. اما هیچکدام از آنها نمی توانند احتمال وجود حیات در سیاره را تایید کنند.