درگذشت ابوعلی سینا

  • درگذشت ابوعلی سینا در همدان

ابوعلی حسین بن عبدالله بن حسن بن علی بن سینا، مشهور به ابوعلی سینا، ابن سینا و پور سینا  متولد ۳۵۹ ه‍.ش در بخارا  همه‌چیزدان، پزشک، ریاضی‌دان، منجم، فیزیک‌دان، شیمی‌دان، روان‌شناس، جغرافیدان، زمین‌شناس، شاعر، منطق دان و فیلسوف ایرانی و از مشهورترین و تاثیرگذارترین فیلسوفان و دانشمندان ایران‌زمین است که به ویژه به دلیل آثارش در زمینه فلسفه ارسطویی و پزشکی اهمیت دارد.

وی نویسنده کتاب شفا یک دانشنامه علمی و فلسفی جامع است و القانون فی الطب یکی از معروف‌ترین آثار تاریخ پزشکی است. وی ۴۵۰ کتاب در زمینه‌های گوناگون نوشته‌است که شمار زیادی از آن‌ها در مورد پزشکی و فلسفه است. جرج سارتن در کتاب تاریخ علم وی را یکی از بزرگترین اندیشمندان و دانشمندان پزشکی می‌داند.

همچنین وی او را مشهورترین دانشمند دیار ایران می‌داند که یکی از معروف‌ترین‌ها در همه زمان‌ها و مکان‌ها و نژادها است. وی در زمره فیلسوفان بزرگ جهان قرار دارد. دانشنامه فلسفه دانشگاه تنسی ابن سینا را تاثیرگذارترین فیلسوف جهان پیش از دوران مدرن معرفی می‌کند. کتاب قانون ابن سینا در پزشکی به سال ۱۹۷۳ در شهر نیویورک ایالات متحده آمریکا تجدید چاپ شده‌ است. وی  ۲ تیر ۴۱۶ در همدان، ۹۸۰–۱۰۳۷ میلادی درگذشت.

  • روز جهانی زنان مهندس

بیست و سوم ژوئن برابر با دوم تیر به عنوان روز جهانی زنان مهندس نامگذاری شده است. انجمن‌های جهانی مختلف در حمایت از زنان در این روز به مسئله اهمیت برابری شغلی بین مردان و زنان می‌پردازند.

  • درگذشت دکتر علی اصغر مؤدب نفیسی

علی اصغر مودب نفیسی، استاد مدرسه طب دارالفنون و نخستین وزیر بهداری ایران، ملقب به مودب‌الدوله، ۱۲۵۱ خورشیدی در تهران به دنیا آمد. او نخستین وزیر بهداری (صحیه و خیرات عمومی) ایران در کابینه کودتای سوم اسفند بود. او مدیر مجله «حفظ الصحه» (حفظ الصحت) بود. وی تحصیلات خود را در پاریس انجام داده بود. – وی در  دوم تیر ۱۳۲۸ درگذشت.

  • تولد آلن متیسون تورینگ

آلن متیسون تورینگ، 23 ژوئن 1912 به دنیا آمد. فیلسوف و ریاضیدان انگلیسی، پدر علم محاسبه نوین و هوش مصنوعی شناخته می شود. وی 7 ژوئن 1954 درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا