کشت گیاهان شور پسند در اراضی نامساعد کشاورزی

پژمان آزادی با تاکید بر راه اندازی و توسعه مراکز رشد در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی گفت: هم اکنون در پژوهشکده بیوتکنولوژی جانوری پژوهشگاه رشت، مرکز رشد بیوتکنولوژی کشاورزی راه اندازی شده است. ساختمان فعلی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی نیز با بهره برداری از ساختمان جدید پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در کرج، به مرکز نوآوری تبدیل خواهد شد. شعب مرکزی نیز در پژوهشکده ‌های منطقه ‌ای تبریز و اصفهان راه اندازی می شوند.

وی ماموریت این پژوهشگاه را تامین امنیت غذایی و توسعه پایدار کشاورزی کشور دانست و افزود: یکی از طرح ‌های این پژوهشگاه، خودکفایی در تولید غده بذری عاری از ویروس ارقام سیب زمینی به روش کشت بافت است. این طرح فقط تا سال ۱۳۹۳ با عرضه به بخش خصوصی و تجاری سازی بالغ بر ۲۹ میلیون دلار صرفه جویی ارزی در پی داشت. هم اکنون نیز ۲۵ شرکت مستقیما از دانش فنی تولید این غده‌ های بذری منتفع شده اند.

آزادی اظهار داشت: طرح دیگر پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی تکثیر انبوه پایه ‌های سیب مالینگ مرتون است. این طرح نیز تنها با صرف ۸۸ میلیون تومان بودجه، تاکنون ۷۸ میلیارد تومان اثربخشی داشته است.

قائم مقام فناوری پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، طرح جامع کشاورزی هالوفیت مبنا (کشت گیاه شورپسند سالیکورنیا) را از دیگر طرح های تحقیقاتی اثر بخش این پژوهشگاه عنوان کرد و گفت: برای اجرای این طرح نیز۳ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد اما در صورت اجرایی شدن ارزش اقتصادی آن در ۵۰۰ هکتار از اراضی کشور، بیش از ۳۲۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

به گفته وی، البته ما پیش بینی کرده ایم تا سال ۱۴۰۴ حداقل هزار هکتار از اراضی به کشت سالیکورنیا اختصاص پیدا کند که ارزش اقتصادی طرح را چهار برابر می ‌کند.

وی ادامه داد: اراضی نامساعد کشور که اکنون امکان کشاورزی ندارند را می توان با بهره گیری از دستاوردهای این طرح زیرکشت گیاهان شورپسند برد. تاکنون اراضی وسیعی در جنوب کشور، گرگان و حاشیه دریاچه ارومیه زیر کشت این گیاه رفته اند.

وی دستیابی به سیستم هاپلوئیدی موفق برای تولید لاین‌های اینبرد دبل هاپلوئید والدینی بذور هیبرید در خیار، تولید و تامین استوک ریزجلبک های مورد نیاز صنعت آبزی پروری ( از جمله واحدهای پرورش میگو)، تکثیر خرمای مجول به روش جنین زایی غیرجنسی و تولید شیر تخمیری فراسودمند پروبیوتیک و آنزیم بری جوانه گندم به روش پلاسمای سرد را از دیگر طرح های مهم تجاری سازی این پژوهشگاه عنوان کرد و گفت: طی تفاهم نامه‌ ای چهارجانبه میان موسسه باغبانی، معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی و موسسه ثبت و گواهی نهال و بذر، طرح سالم سازی پایه‌ها و ارقام باغی نیز در حال اجرا است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا