افراطی گرایی طب سنتی توسط افراد غیر متخصص

دکتر محمود خدادوست اظهارداشت: مهم‌ترین اولویت دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، شناساندن شکل علمی و دانشگاهی طب سنتی به مردم است تا میان طب سنتی کوچه و بازار و شکل صحیح آن تفاوت قائل باشند.

این متخصص طب سنتی ایرانی افزود: هم اکنون مهمترین چالش در توسعه طب سنتی ایرانی، افراطی گرای و بزرگ نمایی اثر بخشی برخی روش های طب سنتی توسط افراد غیر اهل فن و خبره است. امروزه برخی با استفاده ابزاری از روایات منصوب به ائمه، از باورهای دینی و اعتقاد دیرینه مردم سوء استفاده می کنند. در حالی که اسلام، دین هدایت بشر به سوی کمال است.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اسلام در رابطه با همه موضوع های بشر از جمله طب، یک رهنمود کلی دارد اما به این معنا نیست که اسلام در جزییات مسایل طبی نیز ورود پیدا کرده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر یک روایت( حتی با فرض تایید سندیت و دلالت) را نمی توان به زمان و مکان و مردم امروز تعمیم داد و برای درمان استفاده کرد. در مقابل ما می توانیم به جای درمان های جسمی حوزه سلامت از قابلیت ها و توانمندی های دین اسلام و توصیه های ائمه در بحث طب روحانی و سلامت استفاده کنیم.

وی ادامه داد: این اتفاق باعث شده است تا جلوی توسعه منطقی هم گرفته شود و جامعه پزشکی در مقابل این افراطی گرایی، بزرگ نمایی ها و سودجویی ها موضع بگیرند.

گنجانده شدن آموزه های طب سنتی در برنامه ششم توسعه

مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت گفت: توسعه طب سنتی در کشور، زمانی اتفاق می افتد که همه دست اندرکاران نظام سلامت به قابلیت‌ها و توانمندی‌های منطقی طب سنتی باور پیدا کنند. ما در وزارت بهداشت وظیفه‌ اصلاح این دید را داریم.

خدادوست یادآور شد: امروزه آموزش آموزه های طب سنتی ایرانی و ایجاد این توانمندی ها در بین دست اندرکاران نظام سلامت در برنامه ششم توسعه کشور پرداخته شده و توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده است.

این متخصص طب سنتی ایرانی افزود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز مکلف است خدمات تایید شده طب سنتی ایرانی را در نظام سلامت ادغام کند یعنی به صورت تلفیقی طب سنتی ایرانی را همراه با طب رایج در اختیار مردم قرار دهد و نسبت به توسعه ارایه خدمات درمانی، بهداشتی، آموزشی و پژوهشی در حوزه طب سنتی ایرانی اقدام کند.

وی خاطرنشان کرد: البته دولت و مجلس باید به اختصاص منابع مالی حوزه طب سنتی توجه بیشتری داشته باشند. سال ۹۷ بودجه‌ای بالغ بر شش میلیارد تومان برای دفتر طب ایرانی کل کشور تصویب شد که از این مبلغ تنها چهار میلیارد تومان تخصیص داده شد. امسال نیز مبلغ شش میلیارد تومان تصویب شده است که امیدواریم به طور کامل تمام مبلغ اختصاص پیدا کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان گفت: هم اکنون دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت بر اساس آموزه‌ های طب ایرانی تدابیر تغذیه ای مناسب برای پیشگیری، درمان ‌های ساده و بی‌عارضه در بیماری‌ های شایع و توصیه‌ هایی نیز برای اصلاح سبک زندگی در قالب بسته آموزشی آماده کرده و به پزشکان، کارشناسان و بهورزان مراکز بهداشتی و درمانی در ۹ دانشگاه علوم پزشکی منتخب ابلاغ کرده است.

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا