تامین انرژی دوربین‌های نظارتی با وای‌فای

این سیستم «نیرودهی با وای‌فای» (power-over-Wi-fi) نام دارد.

انتشارات رادیویی وای‌فای، شکلی از انرژی هستند که آنتن‌ها شکار می‌کنند. تا پیش از این، گیرندگان وای‌فای برای برداشت‌کردن اطلاعاتی طراحی شده‌ بودند که این انتشارات حمل می‌کنند.

دانشمندان دانشگاه واشنگتن، آنتنی را به یک حسگر دما متصل کرده، آن‌ را نزدیک یک روتر وای‌فای قرار دادند و ولتاژ‌های بدست‌آمده در این ابزار و همچنین مدتی را که می‌تواند فقط با استفاده از این منبع نیروی از راه دور عمل کند، اندازه‌گیری کردند.

تیم علمی همچنین دوربینی را به آنتن متصل کرد. این آنتن با انرژی پایین، قادر به تولید تصاویر سیاه و سفید با تفکیک‌پذیری 174*144 پیکسل است و شکار هر تصویر، 10.4 میلی‌ژول انرژی می‌طلبد.

برای ذخیره‌سازی انرژی، محققان نوعی خازن ویژه را به دوربین متصل کردند؛ زمانی که خازن شارژ می‌شود، فعال می‌شود و تا زمانی که ولتاژ آن به 2.4 ولت افت کند، به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

تصاویر شکارشده در حافظه رم 64 کیلوبایت ذخیره شدند و در آزمایشات انجام‌شده، دوربین عملکرد کارآمدی داشت.

این دوربین عاری از باتری می‌تواند تا فاصله پنج متری از روتر وای‌فای عمل کند و هر 35 دقیقه، تصویری را شکار کند. با افزودن یک باتری قابل‌شارژ، این فاصله تا هفت متر افزایش یافت.

این روتر حتی می‌تواند دوربین را با وجود یک مانع دیوار آجری نیرودهی کند و این موضوع نشان می‌دهد می‌توان آن را به ابزاری خارجی متصل کرد در حالی که منبع انرژی را در داخل ساختمان نگه داشت.

به گزارش ایسنا،این فناوری برای دوربین‌های نظارتی متصل به حسگر حرکتی بسیار کارآمد خواهد بود. تیم علمی همچنین آنتن را به یک رهگیری‌کننده سلامتی متصل کرد و از آن برای شارژ دوباره باتری که رهگیری‌کننده را نیرودهی می‌کند، بهره برد.