هنرمندان همواره سفیران فرهنگی بین کشورها بودند

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه که امروز(چهارشنبه) در گالری هنر دانشگاه علم و فرهنگ با حضور مسئولان فرهنگی سفارت اتریش و دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، رئیس دانشکده هنر دانشگاه علم و فرهنگ ضمن خوشامدگویی به میهمانان اتریشی و بازدیدکنندگان از این گالری، گفت: از گذشته های دور هنرمندان سفیران فرهنگی بین کشورها بوده اند.

دکتر مهدی اخویان افزود: در ایران در دوره صفویه می بینیم که آثار رضا عباسی توسط یکسری از علاقمندان و تجار اصفهان به کشورهای اروپایی می رود و متاثر از هنر این هنرمند در اروپا اثری خلق می شود.

آثار کلیمت پر از زیبایی و ابهاماتی است که در حوزه آثار هنری مطرح شده است.

وی ادامه داد: در همان زمان می بینیم که از غرب هم آثاری وارد دربار صفوی می شود و بسیاری از آثار مصور ایرانی از آثار هنرمندان اروپایی وام می گیرد. این گفتمان تمدن ها بیشتر توسط هنرمندان صورت می گیرد و هیچ گاه  هنر مرز نمی شناسد.

اخویان با بیان اینکه کلیمت یکی از هنرمندان بزرگ اتریشی است، گفت: او در آثارش زن را به تصویر می کشد اما مطلقا نه آن زن مبتذل و عریانی که در دیدگاه غربی وجود دارد، بلکه در آثار او زن به مثابه یک فرشته خلق شده است.

وی در پایان صحبت هایش از ادامه همکاری دانشکده هنر و معماری با کشور اتریش در حوزه آثار هنری ابراز تمایل کرد.

در ادامه این مراسم، وزیر مختار، معاون سفیر و مدیر انجمن فرهنگی اتریش در رابطه با برگزاری این نمایشگاه و نامی که برای آن انتخاب شده است، گفت: حدود صد سال پیش کلیمت زندگی می کرد و امروز در میان ما نیست.آن زمان به دلیل وقوع جنگ جهانی اول و دوم مشکلات زیادی برای زندگی کردن دراروپا وجود داشت.

الکساندر ریگر افزود: در این نمایشگاه تمرکز بر این است که این هنرمند کجا و در چه بازه زمانی زندگی می کرده است. چه اتفاقی برای آثار او رخ داده و کدام یک از آثار او گم شده و اکنون در دسترس نیستند.

ریگر تصریح کرد: البته آثار کلیمت پر از زیبایی و ابهاماتی است. این نمایشگاه به دنبال محل کار و آتلیه کلیمت بوده و تمرکزش بر روی این موضوع است.

بر اساس این گزارش، گوستاو کلیمت نقاش نمادگرای اتریشی و طراحی زبردست و یکی از برجسته‌ترین اعضای هنر نوی وین به نام جدایی وین بود و اکنون از او بیش از سه هزار طراحی باقی مانده است.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا