تبدیل سلول‌ های کهنسالی به بنیادی

بیماری های فرسایشی (degenerative) از جمله شایع ترین بیماری های دوران کهن سالی است از اینرو تولید سلول های پرتوان القایی می توانند در سنین کهنسالی از اهمیت زیادی برخوردار باشد.

اخیرا پژوهشگران ایرانی به همراه محققان خارجی، طی مطالعات جدیدی خود نشان دادند که می توان سلول های بنیادی القایی (سلول های تمایز یافته از بدن فرد بالغ است) را می توان از سلول های بالغ افراد مسن( بیش از صد سال) تولید کرد؛ با این شیوه می توان با کمک سلول های بنیادی پر توان فرد بالغ برای درمان بیماری های او استفاده کرد.

هرچند تولید سلول های بنیادی القایی در افراد مسن می تواند همراه با موفقیت باشد اما به دلیل کاهش قدرت تقسیم، پذیرش دستکاری های ژنتیکی و باز برنامه ریزی سلول های افراد مسن، این روش علمی اصلا کارآمد نیست. از اینرو دکتر مسعود وثوق، عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان به همراه گروهی از محققان و دانشمندان سوئیسی، سوئدی و ایتالیایی  برای رفع این مشکل، روشی کارآمد و ساده برای تولید سلول های بنیادی با استفاده از ویروس انتقال دهنده ژن ابداع کردند.

در این شیوه جدید، سلول های بنیادی القایی از سلول های افراد بالغ 105 تا 107 ساله  با استفاده از ویروس سندای (Sendai-Virus) در محیط کشت فاقد سلول های تغذیه کننده، تولید می شوند.

نتایج این پژوهش نشان داد که سلول های فیبروبلاست افراد بیش از ۱۰۰ سال که با این روش به سلول‌های بنیادی القایی تبدیل شده اند، می توانند امکان درمان بیماری های فرسایشی این افراد را فراهم کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا