تحلیل تعاملات شیء به شیء در اینترنت اشیا

می توان اینترنت اشیا را به صورت مجموعه ای از شبکه های چند دامنه ای و هم مکان در نظرگرفت که توسط مالک های متفاوت کنترل می شوند. اشیا دائما محیط اطراف را نظارت کرده و داده های اندازه گیری شده را به صورت چند گامی به درگاه (گیرنده) ارسال می کنند.

این مسئله، در قالب دو سناریو قابل بررسی است: سناریوی با گیرنده مجزا و سناریوی با گیرنده مشترک. تعاملات شیء به شیء در هر دو سناریوی اینترنت اشیا با نگرشی جدید به مفهوم ناهمگونی مورد مطالعه قرار می گیرد. معیار این ناهمگونی بر اساس تفاوت هزینه عملیات پیش پردازش در هر دامنه در نظرگرفته شده است. از سوی دیگر، هر یک از اشیا قادرند با تولید بسته های آلوده، اقدام به انتشار آلودگی در محیط کنند.

مقاله «تحلیل تعاملات شیء به شیء در اینترنت اشیا» قصد دارد به شناسایی عوامل تاثیرگذار بر رفتار مشارکتی از جمله تعداد اشیا در هر دامنه، توان اتلاف ناشی از مسیر و محدوده ارتباطی بپردازد.

در این پژوهش، به منظور بررسی تعاملات میان دامنه ای اشیا و تقابل میان مصرف انرژی، طول عمر و سطح امنیت دامنه ها، یک مدل مبتنی بر نظریه بازی ها پیشنهاد شده است.

مدل پیشنهادی، یک بازی ایستا و با اطلاعات کامل است که به صورت چند مرحله ای اجرا می شود. همچنین، این مدل کاملا بر اساس بازی هدایت کردن مشارکتی بسته هاست. نتایج این پژوهش نشان می دهد که اگر مالکان هر دامنه، طبق استراتژی حاصل از نش در هر مرحله رفتار کنند، نسبت به هنگامی که هر کدام از دامنه ها مستقل از دیگری عمل می کنند، طول عمر شبکه در هر دو سناریوی مشترک و مجزا، با رشد 40 درصدی همراه بوده که در مقایسه با پژوهش های پیشین، رشد بیشتری در پی داشته است.

بر اساس این گزارش، مقاله ای تحت عنوان «تحلیل تعاملات شیء به شیء در اینترنت اشیا» که در پنجمین کنفرانس وب پژوهی دانشگاه علم و فرهنگ اراده شد، توسط مرضیه نیلی پور و محمدحسین منشئی از دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، دانشگاه صنعتی اصفهان تالیف شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا