رشد صنعت گردشگری با گسترش تجارت الکترونیک

رشد سریع تجارت الکترونیک و گسترش حوزه های اثر گذاری در تمام شئونات زندگی انسان، فضای ابهام آمیزی را فرا روی متفکران قرار داده است. سرعت تحولات به گونه ای بوده است که متفکران غربی به طور متحیرانه به آن می نگرند و سعی در ارزیابی حدود اثر گذاری آن دارند. از سوی دیگر صنعت گردشگری در دنیا، حائز جایگاه ویژه ای است. بر اساس برآورده در سال 2011 سهم این صنعت از تولید ناخالص جهانی بالغ بر 1/850میلیارد دلار برابر با 2/8درصد از کل تولید ناخالص ملی بوده است.

اواخر دهه 1990 دنیا شاهد رشد تجارت الکترونیکی و پذیرش آن در صنعت  گردشگری بود. بر اساس تحقیقات، تجارت الکترونیکی در افزایش رضایت مشتریان، سهولت در فرایندهای کاری و کاهش هزینه های آژانس ها اثر مثبت داشته است.

به نظر می رسد که پذیرش تجارت اینترنتی تاثیر به سزایی در مشاغل کوچک از جمله آژانس های مسافرتی در کشورهای در حال توسعه می گذارد.

مرتضی اشتری، با راهنمایی دکتر جعفر آهنگران و مشاوره سید جلال موسوی بازرگان در پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد خود (رشته جغرافیا، گرایش برنامه ریزی توریسم) به صورت موردی پیرامون موضوع « تاثیرات پذیرش تجارت اینترنتی به روی آژانس های مسافرتی شهر تهران» پرداخته است.

او در این پژوهش از دو روش بررسی مدارک و اسناد و پرسش نامه برای جمع آوری اطلاعات استفاده کرده است.

جمع آوری اطلاعات نیز از طریق پرسشنامه در 200 آژانس مسافرتی شهر تهران به صورت تصادفی و پراکنده با حضور نزد مدیران فنی یا مدیران عامل این آژانس ها انجام شده است.

همچنین در این پژوهش به منظور تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از نمونه ها، از روش استنباطی استفاده و تجزیه و تحلیل اطلاعات توسط نرم افزار SPPS انجام شده است. در نهایت فرضیه های تحقیق مبنی بر تاثیرات مثبت تجارت الکترونیک بر کاهش هزینه ها، عملکرد بازاریابی و افزایش کیفیت آژانس های مسافرتی اثبات شده است.

بررسی فعالیت های موجود در پیشینه تحقیق تجارت الکترونیک حاکی از آن است که تاثیرات مستقیمی به روی عملکرد آژانس های مسافرتی دارد.  بر این اساس 18 سوال اصلی در این پژوهش طراحی شد که به ترتیب به میزان استفاده آژانس های مسافرتی از تجارت الکترونیک، تاثیر تجارت الکترونیک به روی کاهش هزینه ها در آژانس های مسافرتی، تاثیر تجارت الکترونیک به روی عملکرد بازاریابی آژانس ها و در نهایت به تاثیر تجارت الکترونیک در بالا بردن کیفیت خدمات در آژانس های مسافرتی می پردازد.

هشت پرسش اول به میزان استفاده آژانس های مسافرتی از تجارت الکترونیک اعم از میزان استفاده از درگاه های پرداخت، فناوری موبایلی، نرم افزارهای رزرواسیون، وب سایت، ایمیل، نرم افزارهای آنالیزی، وب لاگ پرداخته است. نتایج اطلاعات نشان داد که میزان استفاده آژانس ها در جنبه های مختلف بالاتراز حد متوسط بوده است.

همچنین تحلیل های آماری بررسی تاثیرات تجارت الکترونیک به روی کاهش هزینه های آژانس ها اعم از کاهش هزینه در جذب مشتری، رزرواسیون و تبلیغات نشان داد که توانایی آژانس ها برای کاهش هزینه ها از طریق تجارت الکترونیک بالاتر از حد متوسط بوده است.

بررسی تاثیرات تجارت به روی عملکرد بازاریابی آژانس های مسافرتی اعم از موفقیت در شناسایی آژانس از طریق شبکه های اجتماعی، جذب مشتری جدید و حفظ مشتری قبلی حاکی از آن بود که توانایی آژانس ها برای عملکرد بازاریابی بالاتر از حد متوسط بوده است.

همچنین بررسی تاثیرات تجارت الکترونیک به روی افزایش کیفت اعم از مدیریت ارتباط با مشتری، کاهش اشتباهات انسانی و بالا بردن سرعت کار و ارایه خدمات بهتر نیز نشان داد که توانایی آژانس ها به روی افزایش کیفیت خدمات بالاتر از حد متوسط بوده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا