مدرک گرایی منجر به تقلب علمی می شود

دکتر علی حائریان اردکانی در گفتگو با سیناپرس با بیان اینکه این واقعیتی است که به شدت کمی گرا شدیم، گفت: حال اینکه مقصر چنین وضعیتی چه کسی است آن بحث دیگری است که جای گفتگوی مفصل دارد.

وی ادامه داد: وقتی تب مدرک گرایی در جامعه شیوع پیدا کرده و همه مسوولان می خواهند به هر قیمتی مدرک دانشگاهی داشته باشند، طبیعتا سایر سطوح جامعه هم به سمت این موضوع می روند. در صورتی که در واقع، تحصیلات هیچ ارتباطی به شخصیت اجتماعی ندارد اما در حال حاضر همه چیز را به این مقوله مرتبط می دانند.

حائریان اردکانی با بیان اینکه الحمدلله این فرهنگ در جامعه ما در حال تغییر است، تصریح کرد: چراکه، خیلی وقتها افراد بدون تحصیلات واقعا کار بهتری می توانند پیدا کنند. مشکلی که در نظام آموزش عالی به ویژه در دانشگاه های غیرانتفاعی به چشم می خورد این است که افرادی که در مقطع فوق لیسانس و دکتری  تحصیل می کنند، جایی شاغل هستند و اصلا درس نمی خوانند.

وقتی تب مدرک گرایی در جامعه شیوع پیدا کرده و همه مسوولان می خواهند به هر قیمتی مدرک دانشگاهی داشته باشند، طبیعتا سایر سطوح جامعه هم به سمت این موضوع می روند.

وی تاکید کرد: این افراد مدرک را تنها برای ارتقای شغلی خود می خواهند و همین امر منجر به پایان نامه فروشی، مدرک فروشی و تقلب علمی در کشور می شود. اگر دانشگاهی هم در این رابطه سخت بگیرد مراکز دیگری هستند که آسان بگیرند و اینگونه افراد به سوی آن ترغیب شوند.

رئیس دانشگاه غیرانتفاعی سجاد اظهار کر: در هر صورت این رویکرد نظام آموزش عالی کشور ناشی از مشکلات فرهنگی خودمان است که بی اعتبار کردن علم و در ادامه اخلاقیات را به همراه دارد.

وی در ادامه به ارائه آماری در این رابطه پرداخت و گفت: بر اساس آمار، جمعیت بی سواد بیکار کشورمان 4 درصد و جمعیت تحصیلکرده بیکار 28 درصد است که این خودش بهترین هشدار است برای کسانی که درگیر مدرک گرایی شده اند.

این استاد دانشگاه در پایان صحبت هایش افزود: فعالیت در بسیاری از مشاغل با همان دیپلم اگر خوب درس خوانده شود جواب می دهد اگر هم قرار باشد خوب درس نخوانیم که لیسانس و سایر مقاطع تحصیلات تکمیلی هم فایده ای ندارد.

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا