کشف نمک طعام در قمر مشتری

هرچند اروپا (قمر مشتری) فاصله بسیار زیادی از زمین دارد اما به نظر می‌رسد در آن موادی مشابه زمین وجود دارد، مانند کلرید سدیم یا همان نمک طعام!

پیش از این فضاپیماهای Voyagerو Galileo از کنار قمر اروپا گذر کرده بودند و طی آن دانشمندان متوجه شدند زیر پوسته یخی آن، آب شور مایع وجود دارد.

یک طیف سنج مادون قرمز در فضاپیمای Galileo پوسته سیاره را بررسی کرد و علاوه بر یخ نمک‌های سولفات منیزیم را کشف کرد که مشابه نمک‌های Epsom است.دانشمندان تصور می‌کردند ترکیبات پوسته این قمر مشابه موادی است که در اقیانوس‌ها وجود دارد.

اما رصد خانه W.M.Keck در هاوایی اطلاعات جدید و با کیفیت طیف سنجی بهتر از این قمر فراهم کرده که نشا ن می‌دهد نمک موجود در آن سولفات منیزیم نیست.

«مایک براون» یکی از مؤلفان ارشد این تحقیق می‌گوید: ما تصور کردیم احتمالاً نمک کلرید سدیم را ببینیم اما این نوع نمک در طیف مادون قرمز شکل خاصی ندارد.

از سوی دیگر «کوین هند» یکی از دانشمندان ناسا در آزمایشگاه JPLناسا نمونه نمک اقیانوس زمین را تحت اشعه‌ها بررسی کرد تا موادی که در قمر اروپا وجود دارد را شبیه سازی کند. در این آزمایش رنگ نمک دریا تغییر کرد و هنگام طیف سنجی نوری زرد به نظر می‌رسید.

این در حالی بود که بررسی نمونه‌ای از یک منطقه اروپا به نام Tara Regio نیز هنگام طیف سنجی رنگ زرد را نشان می‌داد.

«هند» در این باره می‌گوید: کلرید سدیم شبیه جوهر نامرئی روی سطح قمر اروپا است. قبل از تاباندن اشعه‌ها نمی‌توان وجود آن را تأیید کرد اما پس از آن رنگ زرد نمایان می‌شود.

مشاهدات بعدی تلسکوپ هابل تأیید کرد که رنگ زرد منطقهTara Regio به دلیل وجود نمک طعام در سطح قمر اروپا است.این تحقیق در نشریه Science Advances منتشر شده است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا